Визначення (1)
Драматичнас ситуація (ДС) це…
безвихідне становище тут і зараз;
таке становище персонаж, коли тиск навколишніх обставин сильніший, ніж можливості характеру персонажа;
основа будь-якого драматичного твору;
ситуація, вихід з якої неможливий без внутрішньої зміни;
ситуація, що вимагає від персонажа змінитися;
ситуація, що вимагає від персонажа прийняття складного рішення – подолання внутрішньої перешкоди задля подолання зовнішньої;
початок конфлікту;
ситуація, що провокує в персонажі внутрішній конфлікт;
мотор, який приводить у рух усі людські стосунки;
бар'єр, який треба подолати, щоб рухатися далі;
необхідність позбутися від того, что заважає, або отримати, що потрібно;
необхідність активних дій;
джерело саспенсу;
мотор, який приводить у рух всі людські стосунки;
спосіб зірвати з персонажів маски и оголити єство;
стимуляція досягнення крайніх точок людського досвіду.
Підключення до Драматичної ситуації (ДС) відбувається поза нашою свідомістю. Це закладено в програму нашої поведінки на дуже глибокому рівні. Щойно ми бачимо людину в біді, ми опиняємся в уявному стресі, поруч із нею і разом із нею шукаємо вихід.
Звичайно, що чим ближча і зрозуміліша нам ця людина, то підключення повніше. Але практично ми підключаємося до кожного, хто відчуває стрес. Наша програма стресу працює без нашої свідомої участі, бо в неї закладено стадний інстинкт.
СТРЕС - це основа для нашого співпереживання персонажам у ДС. Якщо персонажі перебувають у драматичній ситуації, читач найповніше ідентифікує себе з ними.
Що змушує нас захоплюватись драматичними історіями?
Канадський психолог Ганс Сельє вважає, що ми всі потребуємо стресу. Драма задовольняє цю нашу потребу.
СТРЕС - універсальна реакція на всі сильні подразнення: страх, агресію, радість, горе...
Вважається, що ми використовуємо 5-7 відсотків нашого потенціалу стресу. Але прадавня програма організму не змінилася. Організм потребує стресу. Якщо ми не отримуємо порцій стресу, у нас виникає дистрес, або млявоплинний постійний стрес, який зношує наш організм, народжує хвороби, неврози та психози.
Тому у спокійні часи нас тягне в ситуації стресу.
Під час читання чи перегляду драматичної історії в мозку виникають слабкі біоструми стресу. У сотні разів слабші, ніж стрес у реальності. Але цей удаваний стрес цілющий. Він дає нам радість, бо знімає напругу, полегшує душу, дає змогу боротися і перемагати в уявній зграї.
Що ж найкраще підключає читачів до історії?
Людина в драматичній ситуації.
Ми просимо в Бога змінити нашу ситуацію, не розуміючи, що він послав нам її,
щоб змінилися ми.
(с) Невідомий
Аспекти ДС (1):
НЕБЕЗПЕКА. Загроза розвитку цієї ситуації змушує персонажа шукати вихід і вступати в боротьбу з антагоністом - з тим, хто йому загрожує;
БЕЗВИХІДЬ. Персонаж перебуває в безвихідному становищі;
НЕГАЙНІСТЬ. Персонаж має діяти тут і зараз.
Ознаки ДС (1):
змушує героя діяти - шукати вихід;
відбувається тут і зараз;
мобілізує всі резерви;
перевершує можливості характеру - змушує рости над собою;
збуджує інтерес читача - чи впорається герой?
Функції ДС (1):
починає конфлікт;
різко змінює баланс сил;
зіштовхує персонажів у прірву, з якої вони мають вибиратися;
змушує персонажів діяти, напружуючи всі свої можливості, щоб знайти вихід. Негайно! Інакше буде ще гірше, зовсім погано;
допомагає здогадатися про те, що персонаж приховує під маскою;
зриває з персонажів маски, проявляє їхній характер чи навіть оголює їхню справжню суть.
змушує не розмірковувати, а робити вчинки;
вимагає, щоб персонажі негайно, тут і зараз, на наших очах розв'язували свої проблеми;
не дозволяє читачу втратити відчуття, що його ведуть до певної мети.
заявляє проблему, що виникла між героєм та іншими людьми (в першу чергу), силами природи, соціальними явищами або філософськими концепціями. Для посилення історії все має бути доведено до конкретного зіткнення живих людей. Навіть якщо герой протистоїть природному явищу, краще щоб він наділив це явище рисами людини.
Будь-яка історія починається з ДС.
Як швидко вона має проявитися? Чим скоріше, тим краще!
Якщо мова про сценарій, то на першій його сторінці ви задаєте атмосферу дії вашого фільму, на другій зазвичай ваш персонаж потрапляє у якусь ДС, а на 10-й відбувається ситуація, що докорінно змінює життя героя і робить його звичне існування неможливим.
Всі історії, що нас захоплюють, розвиваються від однієї ДС до іншої.
Щойно герой виплутується з однієї, він одразу потрапляє в наступну. І так до самого фіналу.
Умовою зберігання читацького інтересу є дотримання принципу прогресії ускладнень (див. статтю “Прогресія Ускладнень”)
СИТУАЦІЯ >< ДРАМАТИЧНА СИТУАЦІЯ
Відмінності ситуації побутової від драматичної (13):
СИТУАЦІЯ - це проблема чи скрутне становище з очевидним і прямим рішенням.
СИТУАЦІЯ не розкриває героя; вона виявляє навички вирішення проблем.
СИТУАЦІЯ немає (або дуже мало) побічних сюжетних ліній, несподіваних поворотів або ускладнень.
СИТУАЦІЯ починається і закінчується в одному і тому ж емоційному просторі.
Ознаки драматичної ситуації :
безвихідне становище;
боротьба з антагоністом;
необхідність шукати вихід негайно, інакше становище погіршиться (альтернативний фактор).
В ДС персонажі мають діяти, бо їм загрожує небезпека (див. статтю “Альтернативний Фактор”)
Драматична ситуація змушує персонажа діяти, роблячи складні вибори – ставить його перед дилемою (див. статтю “Дилема”).
ЛІТЕРАТУРА:
1. Олександр Мітта «Кіно між пеклом і раєм»
Comments