top of page

Напиши бомбу, якщо наважишся! 

Фото автора: Сергій ГавриловСергій Гаврилов


ЯК НАПИСАТИ ІСТОРІЮ, ЩО ВИБУХНЕ

 ПОКРОКОВИЙ АЛГОРИТМ СТВОРЕННЯ ВИБУХОВОЇ ІСТОРІЇ

 

БЛОК №1 АНТИЦІННІСТЬ vs ЦІННІСТЬ


1.1 АНТИЦІННІСТЬ

Хочете написати історію-бомбу, знайдіть те, що вас бісить, викликає у вас лють, сильне бажання того, щоб цього не було.

ВПРАВА: Знайдіть те, що вас бісить і назвіть одним словом.


1.2 АСОЦІАЦІЇ

ВПРАВА: Напишіть, якнайбільше асоціацій, що виникають у вас у зв'язку з Антицінністю.


1.3 ОБСТАВИНИ / СЕТТИНГ

ВПРАВА: Які обставини дозволяють Антицінності існувати?

ПИТАННЯ: Які люди, соціальні групи, організації сприяють цьому?

Які риси характеру дозволяють людям-носіям Антицінності займати настільки неналежно високе становище в суспільстві і саме вашому житті, що це вас настільки ... бісить?


1.4 СТАБІЛІЗАЦІЯ

ВПРАВА: Очиститеся і стабілізуйтеся.

Стабілізуючі техніки мого вебінара-практикуму «Стоп маятник!», деякі з яких можна знайти в Інтернеті:*

Обмеження та Поляризація, Фігури Бюхи, Крюки Деннісона, Розкриваючі рухи та домінуючі пози, Корейська втіха, Колесо Усвідомленості, Поле Щасливої ​​Долі, Прощення та Подяка, Батьківське благословення, Сила Роду, Ментальні ментори, союзники, дарувальники…

*Якщо ви зацікавлені брати участь у вебінарі про стабілізуючі техніки для письменників, напишіть мені на пошту з позначкою "СТОП МАЯТНИК!" у темі листа.

Учасники курсу Скриптографія, перегляньте відповідну лекцію.


1.5 ЦІННІСТЬ

Антицінність у вас уже є. Саме час визначитись із Цінністю. Якщо ви досі цього не зробили, саме час відповісти на запитання.

ПИТАННЯ: Що для вас протилежне Антицінності?

ВПРАВА: Знайдіть те, що викликає у вас захоплення і назвіть одним словом.


1.6 Упорядкування

ВПРАВА: Організуйте склад. Наведіть порядок у своїх записах.

Візьміть чистий аркуш, напишіть вгорі зліва Антицінність, а праворуч – Цінність.

Тепер під Антицінністю у стовпчик виписуйте ті слова-асоціації, які записали раніше, а під Цінністю – їхні протилежності. Ретельно опрацюйте негативні поняття та врівноважте їх позитивними.


1.7 АНАЛІЗ

ВПРАВА: Проаналізуйте вміст створеного вами складу. Розберіться з причинами, що дозволяють їм існувати.

ПИТАННЯ: Які закони, традиції дії людей, соціальних груп, організацій призводять до перемоги (тріумфу, досягнення) Цінності, а які – Антицінності?


1.8 ТЕЗА, АНТИТЕЗА

ВПРАВА: Запишіть ваші висновки у вигляді формули Керуючої ідеї.

ТЕЗА = Цінність + Умова її досягнення

АНТИТЕЗА = Антицінність + Умова її досягнення

Ось ви і збудували першу зв'язку вашої історії. Сподіваюся, ви розвели цінність і антицінність вашої історії максимально далеко один від одного. Розтягли цю пружину настільки, що вона дзвенить, як натягнута струна. Якщо ні…


1.9 ПОЛЮСА ДОБРА І ЗЛА

ПИТАННЯ: Що може посилити контраст між Ц і АНЦ?

ВПРАВА: Уявіть світ, де досягнуто абсолютне торжество Цінності. Чи є у ньому місце для Антицінності? А тепер навпаки – світ, де Антицінність здобула беззаперечну перемогу.

ПИТАННЯ: З якими труднощами можуть зіткнутися жителі цих світів? Чи є точки дотику між цими світами?

Ось ви і створили – ПОЛЮСА ДОБРА І ЗЛА вашої історії ( зона комфорту та зона страху**)**

 

БЛОК №2 АНТАГОНІСТ vs ПРОТАГОНІСТ

 

Антагоніст >< Протагоніст

 

2.1 Подумайте над тим, в якій людині чи істоті можуть втілитись усі ті якості, які необхідні для перемоги Антицінності.

Це ваш антагоніст!

ПИТАННЯ

Хто здатний виконати всі ті дії, які для цього потрібні?

Хто буде у цьому максимально ефективний?

Що полегшуватиме йому реалізацію задуманого?

Які фізичні дані, риси характеру, фінансове становище, становище у суспільстві тощо. цьому посприяють?

Чи достатньо він могутній і вражаючий?


2.2 Помістіть свого антагоніста в обставини, які працюватимуть на нього. Оточіть його світом, закони якого дають йому максимальну підтримку. Помістіть його до енергетичного центру цього світу.


2.3 Опишіть повну протилежність антагоніста. Жорстоко спотворіть зовнішність, щедро замішайте слабкості та недоліки в тісто характеру, але в центрі всього цього (дуже глибоко!) помістіть чудову та прекрасну начинку суті. Зовсім трохи!

Це ваш протагоніст!

Чи достатньо він жалюгідний?

Мочіть його! Тисніть! Скиньте на дно! Зробіть його чужинцем у створеному вами світі – помістіть у максимально несприятливі умови. Виставте на передній план викривлені та отруєні внутрішнім болем шипи його виснажених довгою боротьбою за виживання захисних механізмів. Відлякайте від нього всіх, хто навіть у принципі міг відчути його чудову суть.

Ось звідси з цієї точки, з цим носієм почне свій шлях обрана вами Цінність для того, щоб її перемога у фіналі справила ефект бомби, що розірвалася. Якщо ви оберете інший варіант кінцівки, потрібно просто почати з іншого полюса.

 

БЛОК №3 МЕТА vs ЦІННІСТЬ


МЕТА >< ЦІННІСТЬ

Персонаж чогось хоче МЕТА (Об'єкт бажання), але в нього цього немає і це робить його життя неповним, неповноцінним – НЕДОСТАЧА.

Герой якось пояснює собі, чому в нього цього немає. Брехня (Неправдиве переконання, Виправдання).

Мета - спроба заповнити внутрішню порожнечу (Нестачу) чимось зовнішнім, спроба не викривати Брехню, не вирішувати існуючу проблему, а усувати її наслідки.

Звичайний світ посилює хибне переконання персонажа, зміцнює його впевненість у Брехні, не даючи приводу поглянути на ситуацію ширше, він забезпечує найбільш логічне підґрунтя Лжи, зручний для її існування, але не обов'язково для героя.

На початку історії персонаж не розуміє, що йому справді потрібно. ЦІННІСТЬ.

Герой думає, що Недостача викликана відсутністю його життя Цілі, а насправді – відсутністю Цінності.

Брехня є основою Центральної проблеми, заважає персонажу досягти Цілі, усунути Нестачу.

ЦП: Чи можна в принципі досягти Цілі (володіти Цінністю) у світі, де панує Брехня?

Цінність прихована від персонажа СТРАХОМ перед антицінністю.

Найбільший страх = Найбільший сором

Зіткнувшись зі Страхом у минулому, персонаж отримав ТРАВМУ (Привид, Рана).

Травма – причина того, чому герой вірить у Брехню, і причина її появи.

Травма – причина психологічної нестачі - УРАЗНОСТІ (слабкі сторони)

Вразливість персонажа зумовлена ​​Брехнею і походить з неї.

Вразливість безпосередньо пов'язана з Метою/Цінністю та дає основу формулювання ГОЛОВНЕ ПИТАННЯ твори:

ГВ: Чи може досягти Цілі (володіти Цінністю) той, хто має Вразливість?

Чи зможе подолати вразливість, той, хто прагне досягти мети?

 

БЛОК №4 ЛОГЛАЙН


1. ГЕНЕРАТОР ЛОГЛАЙНУ

Якийсь (Властивість) хтось (Герой) повинен подолати щось (Перешкода) або хоче отримати щось (Мета) для того, щоб знайти щось (Цінність) поки хтось (Антигерой) не зробив щось (Антицель) )

ПРИКЛАД: Сором'язливий (Властивість) кілер (Герой), для виконання чергового завдання (Мета), повинен виступити перед великою аудиторією (Перешкода) до того, як його конкуренти (Антигерой) дістануться єдиної дорогої для нього істоти (Антицель).

 

2. МАГНІТ - Приваблива властивість (риса характеру, особливість, вміння, навичка) вашого героя, виявлене і очевидне настільки, що читачам хочеться володіти цим самим або мати людину з подібною якістю в ближньому оточенні.

Як ці властивості регулярно покращує життя героя, сприяє підвищенню самооцінки?

Як ця якість може обернутися проти героя у ЦМ?

ПРИКЛАД: Неймовірний діагностичний талант професора Хауса.


3. СКАРБ - Щось цінне (розуміння, відносини і т.д.), значення чого приховано від героя до фінальної чверті історії, але опрацьовується в сюжетній лінії Б з ¼ історії.

ПРИКЛАД: Мудрість батька-гусака По (Панда Кунг-фу)


4. ТАЄМНИЦЯ - Щось цінне (розуміння, відносини і т.д.), що стає відомо персонажу в Кульмінації або прямо перед нею?

Чого герой не знає (не пам'ятає) у травматичній ситуації? Як відкриття цього змінює його ставлення до травматичної ситуації? Як це дозволяє персонажу трансформувати Нестачу в Новий скарб?

ПРИКЛАД:  Герой, який з дитинства панічно боявся собак, з'ясовує, що його батька вбив не містичний собака-монстр, а реальна людина у футболці із зображенням вискаленої собачої морди. (Шерлок)

 

Щоб приховати від оточуючих Травму і пов'язані з нею Брехня та Вразливість, персонаж надягає соціальний захист. Маску.


5. НЕДОЛІК Коли дії оточуючих зачіпають Маску, виявляють вразливість (психічний недолік), впливають на Травму, Протагоніст неусвідомлено реагує моральним недоліком - ЖАЛОМ, захисним механізмом, що вийшли з-під контролю свідомості і тому використовуються за призначенням.


Недолік = психологічний недолік + моральний недолік =

Вразливість + Жало = реакція на Страх


Недолік – те, через що герой постійно потрапляє у неприємності, те, що дає герою вибудовувати ефективні відносини коїться з іншими людьми.

ПРИКЛАД: Персонаж вважає себе негідним кохання (Брехня), тому що не зумів запобігти смерті своєї нареченої при пограбуванні (Травма), він може набути поглядів, звичок та негативних якостей, які відвернуть від нього інших жінок (Маска + Жало)».

 

БЛОК №5 ПЕРСОНАЖНА СИСТЕМА

 

Усі персонажі історії повинні співвідноситися з Пр-том та/або Центральною проблемою, виявляючи різні її аспекти, ставлення до Цілі/Цінності, методи їх досягнення.

 

У будь-якого персонажа історії мають бути свої ФУНКЦІЇ:

 

ОБ'ЄКТИВНІ – як він допомагає чи заважає вирішити головну проблему;

 

СУБ'ЄКТИВНІ  - Як він впливає на вирішення внутрішнього конфлікту Пр-ту. Тягне його на темний бік, посилює, провокує внутрішній конфлікт. Або ж навпаки, призводить до внутрішньої цілісності, вирішення конфлікту, подолання – тягне на світлу сторону.

Кожен значимий учасник історії має бути тією чи іншою мірою персонажем впливу.

 

ПЕРСОНАЖ ВПЛИВУ – обрушується з критикою на головного героя, змушує його змінюватися і серйозно впливає на його життя, дає поштовх іншому персонажу, надихає його на зміни, а часом просто змушує змінюватися, представляє внутрішній конфлікт, заснований на відмінності їхніх поглядів та переконань.

 

Головний герой вірить у Брехню, а персонаж впливу вже знає істину, яка може виявитися його власною брехнею.

 

У хорошій історії кожен персонаж, що взаємодіє з протагоністом, якось впливає на нього, але мають на увазі саме принциповий, сильний вплив.

 

Може бути головним або другорядним антагоністом, ментором, головним героєм з плоскою аркою, що запускає арки змін навколишніх другорядних персонажів.

 

ПРИКЛАДИ:

Джейн Ейр: Рочестер постійно спонукає Джейн вважати себе рівним йому (хоча це в якийсь момент завдає шкоди йому самому).

Духи різдва: Святкові духи поступово змушують невиправного крихітника Скруджа відмовитися від скнарості. 

Острів скарбів: головний антагоніст Джон Сільвер.

Емма: коханий героїні містер Найтлі

Людина дощу: герой другого плану, який присутній здебільшого Реймонд Беббітт, брат головного героя.

Зоряні війни: Обі-Ван Кенобі, герой другого плану, який присутній лише періодично, але має сильний вплив на погляди протагоніста

Тачки: колективний герой – мешканці Радіатор-Спрінгс.

 

Різні типи персонажів та їх функції наведено у Завданні №5

 

 

БЛОК №6  ФАБУЛА vs СЮЖЕТ

 

ФАБУЛА (зовнішній сюжет) - Події, що відбуваються в історії.

 

СЮЖЕТ (Внутрішній сюжет, арка персонажа) - Вплив подій на головного персонажа, його реакції на те, що відбувається, і причини таких реакцій.

 

Зв'язок між фабулою та сюжетом важливий, якщо ви хочете сильну історію. Виявити цей зв'язок допомагає питання:

 

«Яка зовнішня ситуація змусить саме цього героя зростати (розвиватися, проявляти характер) найефективнішим чином?» (2)

 

Фабула - Це послідовність ситуацій у порядку зростання їх нестерпності для головного героя.

 

Фабула - Це метафора сюжету, що відбуваються в людині змін.

 

Фабула - Набір дій, що відображають внутрішній стан людини і дозволяють глядачеві самостійно робити висновок про цей стан.

 

Що робить персонаж у цій ситуації (фабула)?

 

Як саме і чому він це робить (сюжет)?

 

Герой шукає себе…

Як це він робить? Як він виглядатиме, коли знайде? Що відрізнятиметься від його нинішнього стану? Що допоможе йому знайти себе? Що може стати на заваді? Що може прискорити чи уповільнити цей процес?

 

Героїня усвідомлює…

Що зараз робить? Який вигляд? Як зміниться зовні, коли усвідомлює?  Що може їй допомогти зрозуміти? Що може стати на заваді? Що може прискорити чи уповільнити цей процес?

 

ВПРАВА:

Напишіть список ситуацій, у яких персонаж зустрічатиметься зі своїм Страхом (Сором).

Розмістіть їх в порядку від легкого дискомфорту до нестерпності кошмару, що здійснився наяву.

Що може посилити кожну із цих ситуацій?

 

Моя Універсальна Структура Оповіді з 9 сюжетних опорних сюжетних точок  

ШЛЯХКОЛОБОК:

1.  Експозиція

2.  Каталізатор

3.  Дилема

4.  Випробування

5.  Інсайт

6.  Катастрофа

7.  Фенікс

8.  Кульмінація

9.  Фінал

 

 

Схеми побудови сцени за системою МРО (4)


ЗАГАЛЬНА СХЕМА:


Сцена = Причина (П) + Наслідок (Н)


ДЕТАЛЬНА СХЕМА:


Причина = Ціль (Ц) + Конфлікт (К1) + Катастрофа (К2)


Наслідок = Реакція (Р1) + Дилема (Д) + Рішення (6)

 

ЦІЛЬ (Ц) - Це те, що ваш герой хоче отримати на початку сцени. Саме ціль змушує його здійснювати будь-які дії.


КОНФЛІКТ (К1)- Це перешкоди, з якими стикається герой на шляху до мети.


КАТАСТРОФА (К2) - Це неможливість героя досягти мети. Нехай станеться щось жахливе. Нехай ваш герой повисне над прірвою. Змусіть читача захотіти дізнатися, що буде далі.


РЕАКЦІЯ (Р1) - Це емоційне слідство Катастрофи. Коли трапляється щось жахливе, людина збентежена, їй боляче, вона нічого не можете з цим поробити.

Показуйте достовірну реакцію катастрофу.

-          дайте постраждати разом із героєм;

-          покажіть, що минув якийсь час, необхідний для обмірковування ситуації.


ДИЛЕМА (Д) - Це ситуація, в якій немає прийнятних варіантів.

Якщо ваша катастрофа справжня, у героя немає шансу на приємний результат. Змусіть героя вибирати між однаково добрими чи однаково поганими варіантами. Дайте йому опрацювати різні варіанти. Це дасть читачеві причину для занепокоєння і це добре. Він почне гадати, що буде далі.


РІШЕННЯ (Р2) - Це вибір меншого із зол. Це важливо, оскільки рішення змушує героя знову діяти. Люди, які ніколи не ухвалюють рішень, нудні — ніхто не захоче стежити за подібним героєм.

Слідство завжди йде за Причиною. Причина закінчується катастрофою, і ви не можете відразу ж почати ще одну причину, яка починається з Цілі.

Завдання автора - придумати послідовність подій, у якій кожна наступна подія відбулася тому, що сталася попередня. (4)

Щоразу у персонажа має бути одна ясна мотивація для однієї ясної дії.

 

Саме безперервна зміна «Причин» і «Наслідків» не дає згаснути читацькому інтересу.

 

Як же будується цей ланцюг?


З частин, які Дуайт Суейн (4) називає "Мотиваційно-реакційними одиницями" - МРО - те, що герой бачить (Мотивація), змінюється тим, що він робить (Реакція).

Одиниця мотивації-реакції / MPО = стимул + реакція

Порядок побудови мотиваційно-реакційної одиниці (2):

1.      МОТИВУЮЧИЙ СТИМУЛ.

2.      РЕАКЦІЯ ПЕРСОНАЖУ.

Щось летить в обличчя – замружується та виставляє перед собою руку.

ТАК: За деревами пролунав постріл Вона здригнулася.

НІ: Вона здригнулася, коли за деревами пролунав постріл

Мотивація - це зовнішня, об'єктивна причина дії героя, щось таке, що ваш герой може бачити (чути, нюхати чи відчувати).

ПРИКЛАД: "Лицар вирвався з печери і кинувся на принцесу".

Мотивація об'єктивна і представляє події, що відбуваються так, ніби вони знімаються на відеокамеру. Ми не дивимося на сцену з погляду героя.

Реакція суб'єктивна і репрезентує події так, як їх бачить герой — зсередини.

ПРИКЛАД: «Гаряча хвиля пройшла тілом принцеси (почуття, відчуття, фізіологія). Вона підняла арбалет (рефлекс), прицілилася і спустила курок (раціональна дія). «Здохни, тварюка!» (висловлювання)

Відчуття > Рефлекс/Емоція > Раціональна дія.

Перелік реакцій героя представляється саме у цьому порядку, інакше знищується ілюзія реальності. З Реакції можна викреслити одну або дві частини, але ті, що залишилися, повинні йти в правильному порядку.

 

БЛОК №7 ВСЕПРОНИКНА ІДЕЯ

Якщо рамки задуманої вами історії надто вузькі для максимального емоційного розгойдування, розширте їх за допомогою трьох аспектів Знайомої новизни.


1.      МІФОЛОГІЗУЙТЕ! (ЗНАЙОМЕ, МИНУЛЕ)

Зверніться до найвідоміших перевірених часом історій - міфів, казок, легенд, які вас коли-небудь зацікавили.

Якщо не злякаєтеся, замахніться на священні тексти, але розумійте всі міри відповідальності перед людьми, які можуть сприйняти це як образу святині.

Наприклад, «Гавриіліада» А.С

Подумайте, що спільного може бути у вашій історії з тими, що вже добре відомі та кохані протягом століть. Яка з них працює із поняттями, які є і у вашій історії? Сюжет який близький до вашого? Може їсти паралелі у фабулі? Що якщо змінити в цій історії полюси Добра та Зла? Зробити чорне білим, а біле чорним?

НАПРИКЛАД, толерантність – досить рідко виявлялася у давніх історіях. Більшість позитивних героїв у них поводяться максимально не толерантно по відношенню до інакодумців. Погіршіть ситуацію максимально! У цьому вам знову допоможе улюблена гра сторітелерів!

А ЩО ЯКЩО…

… заборона спускати пар, різко висловлюючись з приводу дратівливих людини особливостей інших людей, рано чи пізно призведе до того, що він виплесне напругу, що накопичилася через фізичне насильство?

А ЩО ЯКЩО толерантність це…

…спосіб розгойдати моральні підвалини суспільства?

…методика загнати якнайглибше в Тінь природні прояви агресії, щоб одного разу вона вибухнула екстремізмом?

…підступний план щодо знищення законослухняного та працездатного населення?

НАПРИКЛАД, Чи можна вважати дії пацюка з його чарівною дудочкою толерантними по відношенню до щурів?


2 АКТУАЛІЗУЙТЕ! (АКТУАЛЬНЕ, ТЕПЕРІШНЄ)

Подумайте, які тенденції сучасного суспільства можуть працювати в контексті обраної першооснови. Причому працювати як у плюс, так і в мінус.

А ЩО ЯКЩО… поєднати історію про Крисолова та актуальну для жителів великих міст півдня США ситуацію з безпритульними, кількість яких зростає з неймовірною швидкістю.

НАПРИКЛАД, ви боретеся за рівні права для кожного незалежно від ступеня його корисності суспільству. І ось ваш протагоніст, порядний, добрий, інтелігентний через трагічні життєві обставини опиняється в епіцентрі боротьби за місце під сонцем між тими, хто за користування цим місцем сплачує податки і тими, хто це місце використовує через недосконалість законодавства чи діяльність правозахисних організацій.

Цілком логічно тоді зробити вашого антагоніста, багатим на мізантроп, якому бездомні псують дорогий вид з вікна або свіжість океанського бризу.

НАПРИКЛАД, одна з інвестицій цього багатія в компанію, що успішно розробляє електромагнітні випромінювачі для відлякування щурів і кротів.

Чи може він дати завдання винахідницькому відділу знайти частоту та потужність, які відлякають людей?

А ЩО ЯКЩО… це випромінювання викликає у нестійкій психіці суїцидальні нахили?

І кількість безпритульних біля будинку антагоніста починає швидко скорочуватися.

Після цього пірнайте в Інтернет у пошуках інформації з цікавої для вас теми. Можете просунутися далі.

НАПРИКЛАД, створити екаунт від імені вашого антагоніста або протагоніста (а можна і обидва відразу!) і виставляти в ньому провокаційні пости на тему, що вас цікавить, стимулюючи обговорення. Якщо вам складно перейнятися ідеями одного з полюсів вашої історії, черпайте натхнення до коментарів до чужих постів на цю тему. Запевняю, там ви знайдете безліч емоційної та поляризованої інформації, викладеної живою не редагованою мовою.


7.3 ОРИГІНАЛЬНІЧАЙТЕ!  (НОВЕ, МАЙБУТНЄ)

Застосовуйте один із прийомів Знайомої новизни, щоб зробити вашу історію оригінальною.

Застосуйте, наприклад, фабульно-сюжетний дисонанс, яким скористалися творці Джокера. Сюжет моральної деградації героя супроводжується фабулою його шляху до успіху, фізичного та психічного вдосконалення, звільнення від затискачів та блоків.

Розтягніть Сіру зону до краю, щоб полюси Добра і Зла залишилися маленькими яскравими точками у вируючій масі неоднозначних виборів, що визначаються суб'єктивністю суджень та тиском обставин.

До останнього тримайте аудиторію у невизначеності, що правильно, що неправильно. Це можна зробити не за рахунок зміни фабульних подій, а виключно за рахунок зміни чи розкриття причин ваших персонажів. Все не так, як здається! Нехай у кожного непристойного вчинку вашого антагоніста буде вагома трагічна і навіть благородна причина, а всі слабкості протагоніста будуть випалені вогнем його віри в Цінність і обернуться незламною зброєю у боротьбі за неї.

Чи це все перевертає з ніг на голову? Чи принаймні зміщує народжений у боротьбі тези та антитези синтез у несподіваний навіть для вас самий бік? Чи виводить це історію на новий виток? Чи відкриває місце для нових дискусій? Чи вибухає мозок?

Наскільки потужним буде цей вибух, залежить лише від сили вашого бажання та здатності знаходити драматургічно чесні (!) рішення. Чи не шукайте відповіді! Задавайте собі запитання та вирушайте на прогулянку або використовуйте будь-який інший варіант активності на ваш вибір. Ваш мозок сам знайде рішення – не заважайте йому. Дайте цьому неймовірному процесору історій, доведеному до досконалості тисячоліттями еволюції, спокійно працювати.

 

Арка трансформації = Цикл адаптації



БЛОК №8 

Універсальна Структура на 22 сюжетні точки.

Акт 1


Акт 1 – порушення адаптації – виникнення проблеми

Акт 2 – дезадаптація – дослідження проблеми 

прозріння

Акт 3 – нестійка адаптація – пошук рішення

Акт 4 стійка адаптація – знаходження рішення

 

Структура. Акт 1


ПЕРШИЙ АКТ – демонстрація хибного переконання Пр-та і те наскільки воно сильне, через його взаємодію зі звичайним світом (5)


ЕКСПОЗИЦІЯ - Пр-т може навіть не здогадуватися про своєю власною проблемі, його уявлення про власні недоліки у разі розпливчасто, може не відчувати неповноцінності і навіть заперечувати хибність своїх переконань. (5)


КАТАЛІЗАТОР перевертає світ Пр-ту, зриває з нього Маску, позбавляє захисту.


ВПРАВА: Я зрозуміла, що моє життя вже не буде колишнім, коли…


ДИЛЕМА ставить перед складним вибором.


ВПРАВА: Найскладнішим вибором у житті для мене було…


ЗАВДАННЯ АКТУ 1 (1)

1.      Заявити та посилити Брехню, в яку вірить герой

2.      Позначити здатність героя впоратися з Брехнею

3.      Натякнути на те, звідки взялася Брехня і те, що герою доведеться відкрити, щоб протистояти їй – Істина.

4.      Спровокувати героя відмовитися від Брехи – вирушити до Подорожі.

5.      Похитнути віру героя в Брехню

6.      Змусити героя ухвалити рішення

 

СЮЖЕТНІ ТОЧКИ АКТУ 1

1.      «Відкриваюча сцена» (БС1*) «Самовикриття, Нестача (Потреба), Бажання» (ДТ1**) Візуальний символ, Балланс


Абревіатури в дужках показують номери цих сюжетних точок в структурах Блейка Снайдера (2) і *Джона Трубі (3). Дивись список рекомендованої літератури в кінці статті.


Перше враження про історію – тональність, настрій, масштаб.

Герой на початок подій історії. 

Відкриваюча та фінальна сцени повинні мати протилежний заряд, як плюс та мінус. 


2. «Формулювання теми» (БС2) «Привид минулого та Контекст» (ДТ2) Центральня проблема


Тематична установка картини - хтось (не Герой) ставить запитання чи вимовляє фразу (на адресу Героя), у якій формулюється основна тема картини: «Будь обережний у своїх бажаннях», «Хто високо літає, той низько падає», «Сім'я важливіша грошей» тощо.


ТРАВМА («Привид минулого» Труби) подія з минулого, яка досі мучить героя, причина нинішніх проблем, відкрита рана, яка є джерелом Нестачі Героя (психологічного та морального), внутрішній противник героя; страх, який утримує героя від вчинку; великі сили, які впливають героя.


НАЛАШТУВАННЯ або Контекст – світ, де живе ваш герой – «великі» сили, які впливають Героя - місце дії, природне середовище, погода, соціальні інститути, інтер'єри, екстер'єри тощо.

Контекст взаємодіє з Героєм і показує, ким він є (проявляє характер).


3. «Установка» (БС3) «Проблема та Нестача» (ДТ3) Зав'язка


Встановлення - те, що потрібно виправити, чого не вистачає у житті Героя. Чеховська рушниця.

Герой може усвідомлювати, що проблема є, але не знає, як її вирішити. Герою необхідно щось зробити, щоб його життя стало кращим.

Щоб перемогти (усунути Нестачу) Герой повинен виправити свій Недолік - подолати свої слабкості та застосувати Жало за призначенням (усвідомлено, не з Травми, а із Суті)


НЕДОЛІК = Рана (психологічний, пасивний, вразливість, слабкість, піхви, рана) + Жало (моральний, активний, напад, клинок, колючка)


РАНА - це психологічний недолік персонажа («Самовикриття» у Джона Трубі), психологічна складова драматургічного Недоліку персонажа. Якість, риса характеру, яка не має прямого негативного впливу на будь-кого, крім самого персонажа, робить його вразливим - не ідеальним, “живим”.



ЖАЛО - це моральний недолік персонажа, моральна складова драматургічного Недоліку персонажа. Риса характеру, яка безпосередньо та негативно впливає на його стосунки з оточуючими, спричиняє їм дискомфорт.


 

4. «Каталізатор» (БС4) «Пригода, що спонукає» (ДТ4) Ініціююча подія, Провокуючий інцидент, Запрошення, Руйнування балансу


Подія, яка круто змінює життя Героя, спонукає його розпочати рух до мети.

Показаний раніше шматок світу історії руйнується раптово.

Ідеальне спонукає випадок відповідає приказці «З вогню, і на пламя».


5. «Роздум» (БС5) «Бажання» (ДТ5) Відмова від виклику


Роздуми Героя та останній його шанс зізнатися: «Це божевілля». Важливо показати, що герой усвідомлює те, що відбувається, вступаючи в «новий світ». Навіть якщо ця частина не показує безпосередньо метання Героя, вона вирішує питання на шляху від каталізатора до початку другого акта. 

Що змушує Героя діяти всупереч здоровому глузду?

бажання (Мета) - те, чого герой хоче досягти історії, його особлива мета.


Бажання героя повинно інтригувати аудиторію: глядачі чекають, коли і як бажане буде досягнуто.


МОТИВ – пояснює аудиторії, чому Герой хоче саме це, є виправдання героя до дії.


Бажання також визначає ставки історія. Якщо мета є справді цінною, і якщо Герой докладає всіх сил для досягнення цієї мети, то глядач переживатиме будь-який успіх та будь-яку невдачу. героя на його шляху.


6. "Союзники" (ДТ6) Підтримка, Навчання, Ментор


Ті, хто допомагають герою здолати ворога і розкрити характер Героя.


7. «Перехід до другого акту» (БС6) «Перше відкриття» (ДТ9) Перше Так! Перша Пооворотна Подія, Дилема, Вибір, Сфінкс


Герой залишає позаду звичайний світ (теза) і вступаємо у світ, який є його повною протилежністю (антитеза).


Герой не може потрапити до другого акту «випадково»


Герой отримує важливу інформацію, яка змушує його ухвалити рішення, рухатися в новому напрямку, коригувати лінію бажання та мотивацію.

Зміни мети не кардинальні, герой отримує нову, але не абсолютно іншу лінію бажання.

 


БЛОК №9 

Універсальна Структура на 22 сюжетні точки.

Акт 2


ЗАВДАННЯ АКТУ 2 (1):

  1. Вивести персонажа на незвідану територію, показати його спроби відновити рівновагу та зрозуміти, як вижити у новому світі. Показати його розгубленість, сум'яття, спроби реагувати на наслідки Дилеми і з старим старанням намагатися досягти бажаного.

  2. Показати активність персонажа у досягненні його цілей і те, які способи досягти цих цілей не діють.

  3. Показати реактивність персонажа - дія по-старому зразку, безпорадність перед протиборчою силою, нездатність контролювати конфлікт. Показати з якими труднощами зустрічається герой, продовжуючи діяти відповідно до свого хибного переконання. Змусити персонажа потроху розуміти, що старі правила (Брехня) більше не працюють.

  4. Показати, як нове знання (досвід) допомагає йому почати розуміти, як йому заважає Брехня. Забезпечити героя інструментами подолання брехні.

  5. Наблизити героя до того, чого він хоче, і віддалити від того, що йому потрібне насправді.

  6. Дати герою подивитись життя без Брехні (Хибного переконання).

  7. Змусити героя відмовитися від наслідків хибного переконання, якщо не від самої Брехні.

  8. Показати кінець реактивної фази героя, який до того не керував конфліктом, зараз від дій у відповідь переходить до активних, тобто намагається взяти управління конфліктом у свої руки. Герой відмовляється виживати виключно за рахунок дій у відповідь і починає вживати рішучих заходів, щоб перемогти противника.

  9. Показати, що герой ще готовий цурається Лжи, але розуміє можливість і важливість протилежної погляду. 

  10. 1Показати, що герой продовжує свідомо стверджувати, що вірить у Брехню, проте несвідомо почне поводитися відповідно до істини.

  11. Герой «роздвоюється», кидається між Брехнею і Істиною. 

 

 

СЮЖЕТНІ ТОЧКИ АКТУ 2


8. «Другорядна сюжетна лінія» (БС7) «Прихований ворог» (ДТ8) Трикстер, Аніма


Починається розвиток другорядної сюжетної лінії (Сюжет Б), яка допоможе Герою відродитися після нищівної поразки.

Часто є любовною історією. В історіях, де любовна лінія основна, сюжет Б може оповідати про дружні чи споріднені стосунки, а також про самоповагу та усвідомлення власної цінності, унікальності.

Сюжет Б глибше розкриває тему картини, а також дає «перепочинок» після потрапляння в «особливий світ».

Тут часто з'являються нові персонажі, своєрідні антиподи персонажів, які населяли «звичайний світ» першого акту. 

Прихований ворог збільшує сили противника і надає історії нового виміру. Протистояння може бути недостатньо напруженим, якщо немає персонажа, який працює проти Героя під прикриттям.

 

9. «Розваги та приколи» (БС8), «Ворог і таємниця» (DT7), Смаколик, Перепочинок, , Випробування


Ця частина відповідає питанням: «Чому я вирішив подивитися фільм? Що такого цікавого у його задумі, постері та основній ідеї?»

Герой освоюється у новому світі. Тут можуть відбуватися бурхливі розбірки між друзями, безглузді погоні, в цей час тональність розповіді стає легшою.


ПРИКЛАДИ:

Брюс Всемогутній тут пробує себе у ролі Творця.

Людина-павук тестує свої дивні надздібності. 

Наприкінці цього етапу розваги перетворюються на Випробування, зіткнення героя з представниками Противника.

Противник - персонаж, який найбільше хоче, щоб герой не отримав бажане. Противник не просто блокує Героя, він хоче те саме, що і Герой.

Таємниця необхідна противнику з таких причин: таємничого суперника набагато важче перемогти.

 

10.   «План героя» (ДТ10)


План (лінія бажання?) – набір директив, які має виконати герой, щоб здолати ворога та досягти мети. Це здається простим, поки опонент не змушує героя коригувати планувати.


11. «План противника» (ДТ11)


Суперник приходить у історію, вже маючи план. Саме виконання супротивником свого плану і дає поштовх початку історії в ІС.


12. "Поворотна точка" (БС9) "Друге відкриття" (ДТ15), Інсайт, Точка неповернення, Серединна точка, Центральний момент, Помилковий успіх, Помилковий провал, Вовк


І Гуліно, і Снайдер, і Філдс говорять про необхідність різкого повороту у середині сценарію. Зазвичай ця точка є або «підйомом», коли здається, що Герой досяг всього (іноді це лише ілюзія), або «провалом», коли весь світ навколо нього руйнується (що теж може виявитися помилковим враженням).

Незалежно від полярності ЦМ є протилежністю сюжетної точки "Все пропало!"

Відразу ж після явної поразки, герой майже завжди приходить до другому основному відкриттю. Він повинен зрозуміти, що перемога все ще можлива. герой вирішує повернутися в гру та відновити пошуки мети. герой одержимий у своєму прагненні до перемоги. Тому моральне падіння, що почалося до атаки союзника, продовжується.

Друге відкриття, так само, як і перше, Наводить героя до рішення змінити ціль і мотиви. Історія отримує імпульс у новому напрямку.



БЛОК №10 

Універсальна Структура на 22 сюжетні точки.

Акт 3


ЗАВДАННЯ АКТУ 3 (1)


  1. Показати рішучий вчинок головного героя, зумовлений його осяянням у ЦМ центральному переломному пункті

  2. Показати, що герой тепер уловлює суть речей.

  3. Герой впевнено рухається вперед, взявши до рук управління конфліктом.

  4. Впадає вперед, вирішивши, що прозрів, але насправді все ще наполовину засліплений Брехнею.

  5. Загострити увагу на можливості противника подолати головного героя і віщує фінальну битву.

  6. Дозвольте героєві діяти грамотно.

  7. Спіймайте героя у пастку між старою Брехнею та новою Істиною.

  8. Примусьте героя спробувати уникнути наслідків хибного переконання.

  9. Протиставте спосіб думок героя «до і після».

  10. Дайте герою помилкову перемогу

  11. Відкрито продемонструйте суть арки персонажа.


СЮЖЕТНІ ТОЧКИ АКТУ 3


13. Дії героя (ДТ12)


Герой, робить деякі дії, щоб перемогти супротивника і виграти. Зазвичай це найбільший розділ історії. Ці дії починаються з розробки героєм свого плану і тривають до явного поразки.

Діючи, герой, зазвичай, програє противнику. В результаті герой стає відчайдушним і часто робить аморальні дії, щоб виграти.

Дії героя не повинні повторюватись! Якщо не урізноманітнити дії, то середина виявиться нудною.


14. «Поганці наступають» (БС10) «Атака союзника» (ДТ13) Зовнішні та внутрішні проблеми героя, Втрати, Зради


Вороги проводять перегрупування сил і посилюють тиск.

Команду Героя роз'їдають внутрішні розбіжності, сумніви та заздрість. Невдоволення Союзника діями героя посилюється. Якщо союзник повністю згоден із героєм, немає нового виміру у конфлікті історії.

Герой стає запеклим. Він діє аморально. Це призводить до сварки із союзником.

Союзник стає совістю героя. ”Я намагаюся допомогти вам досягти вашої мети, але те, що ви робите, це неправильно”. Як правило, герой не приймає критики союзника.

Атака союзника забезпечує історію із другим рівнем конфлікту. Це ускладнює становище героя, а також підштовхує його до роздумів «як він дійшов до такого життя».

Зло не здається, а допомоги герою чекати нема звідки. Він має впоратися з випробуванням поодинці. Насувається катастрофа.


15. "Все пропало!" (БС11) «Явна поразка» (ДТ14) Велика проблема, «Подих смерті», Ведмідь


Ця частина сценарію – протилежність ЦМ, поворотної точки (якщо там ми бачили ілюзію перемоги – тут спостерігаємо ілюзію поразки, і навпаки).

У дуже багатьох популярних картинах момент «все втрачено» використовується для того, щоб убити когось із персонажів або показати щось пов'язане зі смертю (навіть якщо це комедія).

Ця точка схожа на момент «Христос на хресті», коли вмирає, залишається в минулому колишній світ, колишній герой, колишній спосіб мислення.

Герой програє супротивникові. Герой вважає, що ціль втрачена і Противник виграв. Це найнижча точка історії для героя. Аудиторія має відчути, що Герой програв.

Явна поразка має бути вибуховим, руйнівним моментом героя.


16. «Відкриття аудиторії» (ДТ16)


Коли герой отримує нову інформацію, аудиторія також робить відкриття для себе. Зазвичай (але не завжди) глядач дізнається, що персонаж, який, як уявлявся союзником героя, насправді є супротивником або навіть найголовнішим ворогом. Якщо історії немає прихованого ворога, то відкриттям можуть стати якісь обставини історії, раніше покриті мороком. Стає видно підґрунтя подій, приховані механізми.

Найголовніше, щоб глядач зробив це відкриття не одночасно з героєм. Таким чином, вперше глядач дізнається про щось раніше героя, зне більше і присвячений у приховані хитрощі ворога. Це дає аудиторії відчути повну міць противника та побачити зростання героя.


17.  «Душа у темряві» (БС12) «Брама смерті» (ДТ18) По-старому вже не можу. По-новому ще не можу.


Це щось, що відбувається за мить до того, як Герой, дійшовши до ручки, нарешті знаходить єдино вірне рішення, здатне врятувати його і весь світ (найтемніша година перед світанком). Тут ми повинні сповна випробувати гіркоту поразки, щоб вивчити свій урок. Ця частина може тривати п'ять хвилин, і п'ять секунд. Головне, що вона є базовою та завжди присутня в історії.

Наприкінці історії конфлікт між героєм і противником посилюється настільки, що тиск на героя стає нестерпним.

Герой «проходить брама смерті», аналогічно героям міфів, яким доводилося спускатися в пекло.



БЛОК №11 

Універсальна Структура на 22 сюжетні точки.

Акт 4

 

  • перевірка прихильності героя до Істини;

  • демонстрація хвороб зростання, коли він позбавляється помилкової установки;

  • головне випробування в кульмінації.

 

1. Підвищити ставки

Чи варто Істина тієї ціни, яку герою щойно довелося заплатити? Герой реагує на погром, який Істина влаштувала у житті. повинен зрозуміти, що ціна, сплачена за те, що йому потрібно насправді, вартий цього болю.

Герой доріс до розуміння Істини, але Істина зруйнувала його життя.


2. Не дозволяйте героєві заспокоїтися

Герой пристосовується до нової системи цінностей, але його все ще мучать сумніви.

3. Покажіть, як далеко просунувся герой

Сцена підкріплює зміни, що вже відбулися в герої, не роблячи з цього великої події.

 

1. Відновіть атаку на нову систему цінностей героя

Герой має подолати сумніви щодо Істини.

Якщо головний герой повернеться до своєї хибної установки, у нього, безсумнівно, з'явиться більше шансів перемогти у битві – або зовсім її уникнути. 

Чим переконливіша атака і вища загроза повернення героя до Брехи, тим вища буде напруга.


КУЛЬМІНАЦІЯ

До. розкриває, у чому справжня суть щойно пройденого героєм шляху. 

- це момент, коли герой доводить: він дійсно змінився. 

- це сцена або ряд сцен, в яких головний герой змушений брати участь у конфлікті на вирішальній стадії конфронтації.

К. призводить основний конфлікт до розв'язки, виконуючи кожну дану по ходу історії обіцянку, і в той же час приємно дивує читачів, тому що не все, що відбувається, збігається з їхніми прогнозами.

- наочне і яскраве підтвердження того, як істина змінила героя. (1)

- це повернення відкинутого аспекту (Брехні) з новою силою.


Відмова від Брехні в кульмінації

Якщо зовнішній конфлікт із антагоністом тісно пов'язані з внутрішнім конфліктом головного героя, до настання кульмінаційного моменту головний герой не зміг би відбити такий напад. Озброївшись Брехнею, суперник може обрушитися на головного героя, завдаючи ударів по старій рані, що ледве затягнулася, – слабкому місцю головного героя, про якого ворог добре знає. (1)

 

Герой досягне своєї сюжетної мети, ця мета може повністю змінитись.

 те, чого він хотів, стає йому не потрібно; (1)

він відмовляється від того, чого хотів заради більшого; (1)

змінюються бажання героя, що дає йому змішані відчуття перемоги; (1)

отримує те, чого хотів, але лише тому, що зосереджений на тому, що йому потрібне насправді. (1)

 

ФІНАЛ

На початку історії ви показали життя героя в його звичайному світі під впливом брехні. У розв'язці треба показати читачам новий звичайний світ, створений згідно з Істиною, насилу відвойованою героєм. (1)

Завдання:

 – відповісти на тематичне запитання (головне), поставлене на початку історії; (1)

- дати читачам уявлення про нове життя героя, в якому немає місця Брехні; (1)

- Створити різкий контраст між новою особистістю героя та його старим світом. (1)


СЮЖЕТНІ  ТОЧКИ АКТУ 4

18. "Перехід до третього акту" (БС13) "Третє відкриття" (ДТ17) Головне Так!, Друга Поворотна Подія, Синтез старого та нового в герої.


Завдяки персонажам, які з'явилися у другорядній сюжетній лінії (любовній історії), завдяки всім роздумам над темою картини та обговоренням, які там мали місце, завдяки останньому ривку головний герой знаходить рішення, яке дозволить перемогти. Кульмінація сюжетної лінії Б

У класичному варіанті з'єднання основної та другорядної сюжетних ліній знайти рішення головному герою допомагає жінка. Завдяки їй він розуміє, як вирішити обидві проблеми: перемогти поганих хлопців та завоювати її серце.

Момент, коли герой дізнається про все, що він повинен знати про противника, щоб перемогти. Якщо історія має прихованого ворога, то герой у цій точці його обчислить.

 

 19. Кульмінація "Фінал" (БС14), "Битва" (ДТ19)


Битва - Заключний конфлікт, що визначає, хто досягне успіху в досягненні мети. Битва повинна ясно показати, за що борються обидві сторони. Боротьба йде "на п'ятачку". герой долає свою слабкість, свої недоліки. герой найбільше подібний противнику. Але в цій схожості найясніше виявляється різниця між ними. Тема історії досягає підсвідомості аудиторії.

Битва – пряме зіткнення героя з супротивником, найінтенсивніший конфлікт в історії, є конфліктом цінностей, що веде до самовикриття Героя (інтеграції Тіні)

Минуле залишається позаду, на зміну йому приходить новий світ.

Герой діє, керуючись досвідом, що він набув другого акту, і послідовно розправляється з усіма ворогами.

 Фінал історії – та її частина, де відбувається зародження нового суспільства. Герой не просто переживає особистий тріумф, він має змінити світ.


20. «Саморозкриття» (DT20), Таємниця


Пройшовши через горнило битви, герой зазнає змін, досягає саморозкриття. Він дізнається, хто він насправді. Це знання або знищує його, або робить сильнішим.


Самовикриття є значним, якщо:

  • відбувається раптово для аудиторії - спрацьовує Таємниця.

  • несподівано та нищівно для героя;

  • герой отримує раніше невідому інформацію себе, відкриває приховану частину своєї особистості (Таємниця);

  • герой здійснює моральний акт - розуміє, як і в чому він був не прав щодо інших, усвідомлює свої помилки в минулому і розуміє, як гідно жити далі;

  • відбувається зміна характеру, а не досягнення чи подолання (добився особистого успіху, вилікував хворобу)


Ефективність історії значною мірою залежить від якості саморозкриття. Увага: Переконайтеся, що герой отримує дійсно важливий досвід, а не просто гарні слова чи банальності.


21. «Моральний вибір» (ДТ21)


Коли в результаті саморозкриття герой розуміє, як слід діяти далі, він має зробити і моральний вибір.

Моральний вибір відбувається в той момент, коли герой стоїть на роздоріжжі, де кожна з доріг позначає певну систему цінностей і спосіб життя.

Моральний вибір є виразом те, що герой дізнався у процесі самовикриття. Його дії показують, ким він став. Єство, Суть, Ядро героя.


Роблячи наприкінці історії моральний вибір, Герой обирає між двома способами дії і каже аудиторії, який спосіб життя є правильним на думку автора.

Герой робить не хибний вибір між добром і злом, а правильний вибір – між двома позитивами або уникнення двох негативів.


 22. «Кінцева сцена» (БС15) «Нова рівновага» (ДТ22) Нагорода


Після того, як Недолік героя був подоланий, а справжнє (несвідоме на початку) бажання героя було виконано, все повертається в нормальне русло.


Але є одна велика різниця. Через самовикриття герой нині перебуває або на вищому, або на нижчому рівні.


Заключна сцена фільму є протилежністю відкритої. Це доказ того, що зміни відбулися, і вони очевидні.



ВІТАЮ!  ВИ НАПИСАЛИ ІСТОРІЮ-БОМБУ!



Література:

  1. Кеті Марі Уейланд «Створення арки персонажа»

  2. Блейк Снайдер «Врятуйте котика!»

  3. Джон Трубі «Анатомія Історії. 22 кроки до створення успішного сценарію»

  4. Dwight V. Swain «Techniques of the Selling Writer»



79 переглядів0 коментарів

Пов'язані пости

Чим сценарій відрізняється від прози

Сценарій – це не літературний твір у звичному розумінні, а інструкція для створення аудіовізуального продукту, такого як фільм чи...

Сторітелінг: Що це і для чого?

ЩО ЦЕ ТАКЕ? Запозичене слово «сторітеллінг» може дратувати слух, але на захист цього англіцизму можна сказати: буквальний переклад -...

Comentarios


bottom of page