А а
Альтернативний фактор
Альтернативний фактор - конкретна негайна зовнішня загроза, яка дає чітку відповідь на питання - що буде з героєм, якщо він не впорається з драматичною ситуацією.
Б б
В в
Випробування
Випробування — сюжетна точка №4 Універсальної структури на 9 точок.
ІНШІ НАЗВИ:
Прогресія ускладнень / Нова ситуація / Особливий світ / Іспит / Ініціація / Союзник / Учитель / Ментор / Tests, allies & enemies / B story
Герой стикається із серією конфліктів і проблем, які загартовують його та виявляють нові риси характеру. Він пробує вирішувати ЦП звичними методами, часто ігноруючи глибину внутрішнього конфлікту (сумніви, страхи) або недооцінюючи зовнішні загрози. Ознака: герой діє активно, але часто помиляється, оскільки ще використовує старі підходи. Наприклад, Фродо стикається з небезпеками, але все ще вчиться діяти у новому світі.
Відродження
Відродження — сюжетна точка №7 Універсальної структури на 9 точок.
ІНШІ НАЗВИ:
Друга Поворотна подія / Фенікс / Перипетія 2 / Головне Так! / Отримання Меча / Воскресіння / Переродження / Plot Point 2 / Crisis
Після кризи герой знаходить новий підхід або силу, яка допомагає йому продовжувати боротьбу. Внутрішній конфлікт вирішується, і герой знаходить нову мотивацію для протистояння зовнішнім загрозам. Ознака: герой отримує новий ресурс або розуміння, що дає йому можливість вирішити проблему. Приклад: Нео починає бачити код Матриці та контролювати реальність.
Г г
Головне питання історії (ГП)
Головне питання історії — це варіація Центральної проблеми, що фокусується на конкретному герої. Чи здатен саме цей персонаж досягти бажаного, враховуючи його особисті якості, досвід і внутрішні обмеження? Це питання зводить глобальний виклик до рівня індивідуальної боротьби: чи може герой протистояти викликам світу, подолати свої недоліки й здійснити бажане? Універсальна структура історії в цьому випадку показує, як герой поступово усвідомлює Центральну проблему і змінюється, намагаючись її подолати.
Ґ ґ
Д д
Дзеркальні нейрони
Дзеркальні нейрони (англ. mirror neurons, італ. Neuroni specchio) — нейрони головного мозку, які збуджуються як при виконанні певної дії, так і при спостереженні за виконанням цієї дії.
Дилема
Дилема — сюжетна точка №3 Універсальної структури на 9 точок.
ІНШІ НАЗВИ:
Перша Поворотна подія / Сфінкс / Перипетія 1 / Перше «Так!» / Прийняття виклику / Відповідь на поклик / Перший поріг / Cross the Threshold / Plot Point 1
Герой стикається з першим значущим вибором, який впливає на його подальші дії. Він вирішує увійти в "особливий світ" або прийняти нові обставини. Цей момент часто пов'язаний із конфліктом між бажанням уникнути зовнішньої проблеми та страхами, викликаними внутрішніми обмеженнями. Ознака: герой робить важливий вибір, хоча ще не готовий до змін. Приклад: Нео обирає червону пігулку, не розуміючи всієї глибини проблеми.
Е е
Експозиція
Експозиція — сюжетна точка №1 Універсальної структури на 9 точок.
ІНШІ НАЗВИ:
Старе життя / Передісторія / Пролог / Звичайний (звичний) світ / Ordinary World / State the theme / Initial situation / Set-up
Герой знаходиться у звичному для нього світі, де все здається стабільним. Це точка, де встановлюється статус-кво: ми бачимо, ким є герой, як він живе, і які його мрії або страхи. Центральна Проблема (ЦП) поки не проявлена явно, але її можна передбачити через фоновий зовнішній конфлікт (соціальні, обставинні виклики) або внутрішній конфлікт (емоційні, психологічні проблеми героя). Ознака: герой намагається уникати проблем або не усвідомлює їхньої серйозності, демонструючи буденність і рутину свого життя. Приклад: Гаррі Поттер живе у тітки і дядька, не підозрюючи про магічний світ і свої внутрішні здібності.
Є є
Ж ж
З з
Знайома новизна
Знайома новизна (ЗН) — це незвичайне поєднання звичних речей - береться СТАРЕ (ідеї, сюжети, архетипи особистості) і збираються в НОВУ цікаву комбінацію.
ЗН — це незвичайне поєднання звичних речей - береться СТАРЕ (ідеї, сюжети, архетипи особистості) і збираються в НОВУ цікаву комбінацію.
ЗН — це погляд на проблему під іншим кутом – розкажіть історію, змінивше час, місце дії, стать, вік, соціальний статус головноих героїв, поміняйте місцями протагоніста і антагоніста.
ЗН — це виявлення нового аспекту проблеми. (Бортьба андроїдів за свої права)
Значущий фінал
Значущий фінал — сюжетна точка №9 Універсальної структури на 9 точок.
ІНШІ НАЗВИ:
Нове життя / Фінал / Повернення додому / Приз / Владика двох світів / Вихід на новий рівень / Aftermath / Resolution
Після вирішення конфлікту герой входить у нову реальність, в якій він змінений або його проблеми вирішені. Ознака: герой або світ змінюються, і колишня ЦП більше не домінує в його житті. Приклад: Фродо повертається додому, але більше не може жити так, як раніше.
И и
І і
Інсайт
Центральний момент — сюжетна точка №5 Універсальної структури на 9 точок.
ІНШІ НАЗВИ:
Центральний момент / Проблема / Біда / Перша поразка / Бойове хрещення / Точка неповернення / Серединний момент / Мости спалені / MidPoint / Crisis
Це момент, коли герой усвідомлює, що його звичні методи не працюють, і ситуація значно складніша, ніж він думав. Внутрішній конфлікт загострюється, коли герой розуміє, що його обмеження впливають на здатність боротися із зовнішніми викликами. Ознака: герой отримує нове розуміння проблеми, але ще не знає, як її вирішити. Приклад: Гаррі Поттер дізнається про Волдеморта і розуміє, що його роль у світі значно важливіша, ніж він думав.
Ї ї
Й й
К к
Каталізатор
Каталізатор — сюжетна точка №2 Універсальної структури на 9 точок.
ІНШІ НАЗВИ:
Ініціююча подія / Спонукальна подія / Зав’язка / Запрошення / Виклик долі / Поклик мандрів / Inciting Inсident / Problem
Зовнішня подія, яка кардинально змінює світ героя і змушує його реагувати. Герой змушений покинути свою зону комфорту і почати реагувати на зміни, навіть якщо ще не усвідомлює масштабів проблеми. Каталізатор виводить на поверхню як зовнішній (нові обставини, вороги), так і внутрішній конфлікт (сумніви, страхи героя). Ознака: зміна темпу історії, коли герой змушений діяти під тиском обставин. Приклад: Фродо отримує кільце, що змінює його долю і виводить на шлях небезпеки.
Катастрофа
Катастрофа — сюжетна точка №6 Універсальної структури на 9 точок.
ІНШІ НАЗВИ:
Гірше не буває! / Велика проблема / Нищівна поразка / Зустріч з монстром / Дно / Темна ніч душі / Темна печера / Dark Pit
Герой стикається з моментом найбільшої кризи, коли всі його зусилля здаються марними. Зовнішні загрози здаються непереборними, а внутрішній конфлікт досягає піку, і герой втрачає надію. Ознака: герой відчуває безвихідь і готовий здатися. Приклад: смерть Гендальфа у "Володарі перснів", коли Фродо та його друзі втрачають опору.
Керуюча ідея
Керуюча ідея - це порядок і причини зміни життєвої ситуації, що відбувається між початком і кінцем історії. Керуюча ідея формулюється по формулі “Цінність + Секрет (Умова її досягнення)”. Наприклад, керуюча ідея "Зоряних війн" Щоб перемогти (Цінність), герой мати вірити в Силу і вірити в себе (Секрет).
Когнітивний дисонанс
Когнітивний дисонанс — внутрішній психічний конфлікт, що виникає при зіткненні в свідомості індивіда суперечливих знань, ідей, переконань або поведінкових установок (англ. cognitions) стосовно деякого об'єкта чи явища, за якого з існування одного елемента виникає заперечення іншого. У зв'язку з цим конфліктом, стан індивіда характеризується відчуттям неповноти життя. (Вікіпедія)
Кульмінація
Кульмінація або — сюжетна точка №8 Універсальної структури на 9 точок.
ІНШІ НАЗВИ:
Фінальне зусилля / Головна Перипетія / Обов'язкова (Головна) Подія / Головне випробування / Повернення страху / Climax / Resolution / Solution
Це вирішальний момент, коли герой використовує всі нові знання та сили для вирішення зовнішнього конфлікту і подолання своїх внутрішніх страхів. Ознака: найінтенсивніша сцена історії, де герой застосовує всі здобуті уроки. Приклад: Гаррі Поттер у фінальній битві з Волдемортом.
Л л
М м
Магніт
Магніт – якість чи риса, яка сподобається читачу, яку б він хотів бачити в собі чи в оточуючих. Це може бути доброта, професіоналізм чи просто активність (енергійність).
Н н
Нарати́в
Нарати́в, або о́повідь (англ. і фр. narrative — «оповідь», від лат. narrare — «розповідати», «пояснювати») — сукупність пов'язаних між собою реальних чи вигаданих подій, фактів або вражень, які складають оповідний текст.
О о
Опорна точка або Сюжетна точка або Ключова точка
Опорна точка – це подія, в якій розкривається поняття/сенс/зміст, які читач підсвідомо очікує саме в цьому місці оповіді. Це обумовлено психологією сприйняття – тим, що навичка розповідання і слухання закладена в нас еволюцією. Можна свідомо не виправдовувати очікування читача, але тоді необхідно перенаправляти його рефлекторне незадоволення у потрібне вам русло.
П п
Поняття
Поняття — це узагальнена ідея або уявлення про об’єкт, властивість, явище або процес, яке відображає їхні загальні риси та відмінності. В основі поняття лежать спільні ознаки, що дозволяють відрізняти його від інших понять.
Простіше кажучи, поняття — це спосіб мислити про щось, виділяючи його головні характеристики, які об'єднують подібні речі в одну групу. Так, поняття «людина» узагальнює всіх людей за загальними ознаками (як-от розум, тіло), а поняття «сила» об’єднує різні види взаємодій у природі, де є вплив на об’єкти.
У системі КолоStory кожна сюжетна точка теж розкриває певне поняття, бо за її допомогою історія відображає загальну ідею або стан (як «трансформація» або «вибір»), що додає смислового навантаження дії героя.
Пргресія ускдаднень
Пргресія ускдаднень – це послідовність подій (Драматичних ситуацій), що відповідає умові, коли кожна наступна подія більш напружена за попередню.
Р р
С с
Т т
У у
Універсальна структура оповіді (УС)
Універсальна структура (УС) оповіді — це алгоритм побудови історії, що складається з ключових сюжетних точок, які забезпечують логічний розвиток подій, трансформацію героя і емоційне залучення аудиторії.
Сергій Гаврилов працює з трьома авторськими версіями УС:
«ШляхКолобок» - УС на 9 сюжетних точок
«Бомба» - УС на 22 сюжетні точки
«КолоStory» - УС на 48 сюжетних точок
Ф ф
Фрактал
Фрактал — це система, кожна частина якої подібна до цілого. Наприклад, сніжинка, корали, листя папороті або пружина, що звернута у кільце. Так, елемент пружини - спіраль, але для наглядності підійде. Тож уявіть цю конструкцію, припускаючи, що кожен виток пружини - це кільце, і вся пружина зігнута в кільце.
Фрактали — це самоподібні структури, які повторюються на різних масштабах. У природі фрактали зустрічаються надзвичайно часто.
Дерева та їхні гілки
Стовбур дерева розгалужується на гілки, гілки на менші гілочки, а ті — на листя. Кожен рівень повторює загальну структуру.
Листя папороті
Кожен фрагмент листка папороті нагадує форму всього листка. Це класичний приклад самоподібності.
Сніжинки
Кристалічна структура сніжинок має фрактальні візерунки, які повторюються на різних рівнях деталізації.
Річкові системи
Річка та її притоки створюють розгалужену структуру, яка нагадує дерево. Великі притоки схожі на менші, і так далі.
Берегові лінії
Контури берегів мають фрактальну природу: якщо збільшити масштаб, вигини берегової лінії будуть виглядати схоже на ті, що видно здалеку.
Хмари
Хмари мають фрактальну текстуру: дрібні частинки у структурі хмари повторюють загальний вигляд.
Грозові розряди (блискавка)
Шлях блискавки має розгалужену форму, яка нагадує дерево. Кожна гілочка повторює форму всієї системи.
Корали
Колонії коралів будують складні, самоподібні структури, які повторюються на різних рівнях.
Раковини молюсків
Спіраль раковини повторюється за певною математичною формулою, часто близькою до фрактальної.
Кристали
Мінерали, особливо ті, що утворюють геометричні структури, наприклад, кварц, демонструють фрактальну симетрію.
Капіляри та кровоносні судини
Система кровоносних судин в організмі людини чи тварини нагадує дерево: великі судини розгалужуються на менші, а ті — на ще дрібніші.
Х х
Ц ц
Центральна проблема
Центральна проблема (ЦП) — це головний виклик усього світу історії, конфлікт, що виникає між прагненням (Метою чи Цінністю), і обмеженнями, які встановлює сам світ історії. Досягти бажаного в умовах цього конкретного світу з його законами, правилами чи обставинами. Чи можливо це в принципі? Центральна проблема є основою, яка поєднує закони світу з питанням про те, наскільки реальним є здійснення того, чого прагнуть герої. Універсальна структура історії показує, як поступово змінюється стан Центральної проблеми: від незнання до вирішення або наслідків спроби подолання.
Ч ч
Ш ш
Щ щ
ь
Ю ю
Я я
Універсальна структура оповіді (УС)
— це алгоритм побудови історії, що складається з ключових сюжетних точок, які забезпечують логічний розвиток подій, трансформацію героя і емоційне залучення аудиторії.
留言