Вступ
Всі історії з чогось починаються. Буває, що з перших речень і навіть слів стає зрозуміло, про що історія, якою вона буде. Якщо у вас так, вітаю. Ви створили прекрасну заявочну сцену, або сцену-символ. (див. Словник: «Символ»)
У фільмах про Джеймса Бонда чи Індіану Джонса зазвичай є така сцена з гонитвами, стріляниною і карколомними трюками. Вона може бути не повязаною безпосередньо з подальшою історію, являти собою попередню місію, але чітко дає глядачам зрозуміти, яке кіно на них чекає.
Стівен Спілберг дотримувався принципу, що за перші 10 хвилин він має продемонструвати глядачам запаморочливу низку трюків, і тоді їхня увага йому гарантована.
Відома американська викладачка сценарної майстерності та авторка популярної книги «Як написати кіно за 21 день: Метод Внутрішнього фільму» Вікі Кінг радить зробити першу сцену вашої історії такою, щоб одразу задати настрій, інтонацію і місце дії. Тобто зробити її символом історії.
В такому жанрі літератури як традиційна казка таким символом стають найперші слова: «Десь-не-десь, в якомусь царстві…», «Жили-були…», «Once upon a time…». Ці знайомі з дитинства слова одразу налаштовують нас на казковий лад. Тож добре подумайте, якими словами буде починатися чистовик вашої історії. Саме чистовик. Це важливо! Тому що починати працювати над історію з пошуку ідеального початку недоцільно. Якщо ці пошуки ідеалу наскладуються на страх білого аркушу, що є у багатьох митців, то почати буде складно. А навіщо ускладнювати собі життя? Краще зробити це для своїх героїв. Доречі, це лайфхак від одного авторитетного голівудського сценариста
ЛАЙФХАК: «Маєш проблему, віддай її своєму герою!»
Тож відкиньте сумніви і просто починайте…
КОЛОБОК
«Жили собі дід та баба, та такі убогі, що нічого в них нема…»
ПИТАННЯ-ПОМІЧНИКИ:
На який лад ви хочете налаштувати вашого читача?
Який візуальний образ може стати символом історії?
Більшість історій починаються з
Сюжетна точка №1/9 «ЕКСПОЗИЦІЯ»
КОЛОБОК
«От раз дожились вже до того, що не стало у них і хліба — і їсти нічого. Дід і каже: «Бабусю! Піди у хижку, назмітай у засіці борошенця та спечи мені колобок».
В цій частині ми дізнаємося, про звичне життя Колобка. Точніше навіть про життя до Колобка. Відомий знавець міфології Джозеф Кембел називає цей етап «Звичний світ».
КОЛОБОК
«От баба так і зробила: витопила в печі, замісила яйцями борошно, що назмітала, спекла колобок…»
Тут ми дізнаємося, що в героя не має батьків, тож цілком відповідає архетипу Сирота (див. Словник: «Сирота»). Саме з перебування, або потрапляння у цей архетиповий стан відомі драматурги радять починати розвиток вашого героя.
Сирітство – це незаслужене лихо (див. Словник: «Магніт»), яке одразу викликає у читача співчуття до вашого головного героя, а це вже перший крок до ототожнення. Ваш герой не обов’язково має бути сиротою фактично, хоча це буває дуже часто. Згадайте хоча б Гаррі Поттера, Попелюшку чи Люка Скайуокера. Та якщо навіть з родиною у героя все в порядку, у нього все одно повинна бути якась Нестача (див. Словник: «Нестача»). Щось таке, чого в його житті немає, а дуже хочеться.
З кожного правила є винятки, тож якщо ви хочете, щоб на початку у героя все було добре, на здоров’я. Але усвідомте, що тоді він викликає у читача не співчуття, а заздрість. Воно вам треба? Тож якомога скоріше використовуйте один з головних сценарних принципів.
ЛАЙФХАК: «Будьте безжальним до свого героя. Мочіть його!»
Забирайте у нього все, що він любить, штовхайте його в обставини, яких він найбільше боїться. Тобто робіть ситуацію драматичною (див. Словник: «Драматична ситуація») – безвихідною.
Але для того, щоб читач переймався проблемами вашого героя, та бажав йому успіху, треба, щоб герой викликав симпатію.
Для цього дайте йому МАГНІТ (див. Словник: «Магніт») – якість чи рису, яка сподобається читачу, яку б він хотів бачити в собі чи в оточуючих. Це може бути доброта, професіоналізм чи просто активність (енергійність).
СКЕПТИК: Щось я сумніваюсь, що у Колобка є цей самий Магніт?
Навіть не сумнівайтесь! Просто пам’ятайте, що старовинні казки багатошарові та наповнені чисельними символами й кодами. От і в Колобка є навіть не один Магніт, а кілька.
По-перше, він круглий, а круг це ідеальна форма.
По-друге, він рум’яний, тобто здоровий, сповнений сил, енергійний, активний, вітальний.
Додайте до цього, що він незаслуговано ображений сирота, і маєте читацьке співчуття.
А є ж ще і НЕДОЛІК! (див. Словник: «Недолік») Наше суспільство налаштовано на прагнення до усіляких ідеалів, та всі ми на певному етапі розуміємо, що це марне. Живе просто не може бути ідеальним, воно постійно змінюється. Найпрекрасніша квітка розвивається, квітне, а потім в’яне. Відфотошоплену красуню папарацці застають без гриму, а вона стає тільки популярнішою. Бо вона ж така, як і ми! Не ідеальна! Ідеали тиснуть і тому…
Хай живуть недоліки!
Саме вони роблять нас індівідуальними і… живими. Ще один голівудський
ЛАЙФХАК: Кожен Супермен повинен мати свій кріптоніт!
Бо саме неідеальність робить його ближчим до нас. Який недолік в Колобка? Придивіться уважніше до цього ідеально круглого сповненого життям красеня. Не бачите? Агов, в нього ж немає ані ручок, ані ніжок! Він же такий вразливий!
Тож як такому вразливому Колобку боротися за життя? Це одразу призводить нас до Гловного питання історії – чи виживе Колобок?
Вікі Кінг радить ставити це питання якнайшвидше – на третій хвилині фільму, якщо конкретно. Тут повинна проявитися Центральна Проблема , яка буде вирішуватися впродовж усієї історії, та постати Головне питання, на яке історія дасть відповідь.
ЦЕНТРАЛЬНАЯ ПРОБЛЕМА (ЦП) – ситуація, що має бути вирішена.
Чи можливе досягнення мети… В ПРИНЦИПІ?
ГОЛОВНЕ ПИТАННЯ (ГП) – на яке дає відповідь історія.
Чи можливе досягнення мети саме цим героєм?
ПРИКЛАДИ:
Чи зможе Герой:
- не судити про людей за зовнішнім виглядом;
- не зводити відносини статей тільки до сексу;
Чи зможе педантичний бізнесмен розслабитися і насолоджуватися життям, як це робить прекраснодушна повія? «Крауня»
Чи навчиться герой висловлювати свої почуття? «Привид»
Тут доречно одразу означити ЦІННІСТЬ (див. Словник: «Цінність») історії:
Що на кону? Що Герой втратить, якщо не вирішить ЦП?
У випадку Колобка ЦП – виживання, ГП – чи зможе Колобок вижити у недоброзичливому світі! Цінність – життя.
І нехай опис «звичайного життя» Колобка був зникаюче коротким, але він прекрасно дає розуміння, що відбувається, у яких обставинах знаходиться герой на початку історії.
І тут відбувається…
Сюжетна точка №2/9 «ІНІЦІЮЮЧА ПОДІЯ»
Новонароджений герой дізнається, що був створений для того, щоб стати жертвою ненаситністі старої батьківської структури – Діда. Тобто одразу після народження герой потрапляє у драматичну ситуацію – якщо він щось не зробить, то загине. Де вихід? Його навколишній світ обмежений стінами кімнати – сховатися ніде. Клас! Це ж майже замкнений трилер!
ЛАЙФХАК:
Замкнений триллер – один з оптимальніших жанрів для дебютного проекту завдяки малому бюджету. Головне пам’ятати, що простір має бути дійсно обмеженим, а монстр дійсно жахливим. Пригадайте хоча б мегауспішний «Спліт» (2016), який при 9 мільйонному бюджеті зібрав тільки у кінопрокаті близько 280 мільйонів.
Дуже часто Ініціюючою подією стає новина, повідомлення, отримане в листі, телефонному дзвінку чи просто підслуханій розмові.
ПРИКЛАДИ:
Затюканий жорстокими родичами сирота отримує запрошеня до магічної школи Хогвардс. «Гаррі Поттер і філософський камінь»
Письменниця-недотьопа отримує звістку, що її сестра потрапила в халепу десь на іншому кінці світу і потребує негайної допомоги саме від неї. «Роман з каменем»
КОЛОБОК
«… і положила на вікні, щоб простиг.»
Зверніть увагу, що ІП відбувається з героєм, він нічого не робить. Але ця подія докорінно змінює навколишній світ – Колобок опиняється на вікні і розуміє, що світ не обмежується кімнатою. Тепер йому потрібно зробити вибір між відомою загрозою з боку голодного Діда і невідомими загрозами світу за вікном. Наш герой отримує Виклик Долі, Поклик Мандрів і робить свій вибір без зайвих вагань.
Сюжетна точка №3/9 «ДИЛЕМА»
КОЛОБОК
«А він з вікна — та на призьбу, а з призьби — та на землю та й побіг дорогою…»
Колобок вперше демонструє свій характер – показує, з якого тіста зроблений. Він без вагань приймає важливе рішення – втікти, стати на свій Шлях Героя, зєднується зі своєю метою – вижити, проявляє важливу рису характеру – рішучість.
Увага, якщо ваш герой не такий рішучий, як Колобок чи Кітніс з «Голодних ігор», то тут саме час показати його вагання. Джозеф Кембел називає цей етап «Відмовою від Поклику». Важкі рішення рідко даються легко, тож можна і посумніватися. Та якщо персонаж претендує но роль головного героя, він таки повинен прийняти виклик долі та почати діяти у новій ситуації, перейти з архетипового стану Сироти в стан Втікач.
КОЛОБОК
«Біжить та й біжить,…»
Тут Герой може зустріти Союзника (Друга) (див. Словник: «Союзник») чи Наставника (Вчителя) (див. Словник: «Ментор») , які допоможуть йому набратися сил для майбутніх випробувань.
ПРИКЛАД:
Люк Скайвокер зустрічає майстра Йоду і починає навчання джедайству. («Зоряні війни»)
Іван Царевич зустрічає і залишає в живих ведмідя, сокола, щуку, які потім допоможуть йому видобути Кощійову смерть. («Царівна-жаба»)
Та Колобку нажаль не судилося зустріти ні друга, ні наставника. Майже одразу на його шляху зустрілося…
Сюжетна точка №4/9 «ВИПРОБУВАННЯ»
КОЛОБОК
«…а назустріч йому зайчик. «Колобок, — каже, — колобок, я тебе з’їм!»
Ти ба! Втік від одного ненажери, щоб потрапити прямісінько до іншого. Так і має бути у гарній історії – від Центральної проблеми не втечеш до самої розв'язки. Там буде її вирішено чи ні ще невідомо, а тут у першому випробуванні…
КОЛОБОК
А він каже: «Не їж мене, зайчику-побігайчику, я тобі пісні заспіваю». — «Ану, якої?»
Отже наш герой демонструє ще одну рису свого характеру – кмітливість і починає перемовини. І тут виявляється, що в нього є справжній СКАРБ (див. Словник: «Скарб») – заворожуючий голос.
КОЛОБОК
«Я по коробу метений, На яйцях спечений,
Як од баби та од діда втік, Так і од тебе втечу!»
Отакої! Ми думали, що це простий колобок, а перед нами два в одному – суперперемовник і солодкоголоса сирена! Так, у тяжких випробуваннях і розкривається характер справжнього героя.
На цьому етапі він може отримати нову мету, перейти з архетипового стану Втікач (див. Словник: «Утікач») до стану Мандрівник (див. Словник: «Мандрівник») . Тобто рухатись не ВІД чогось (небезпеки), а ДО чогось (мети).
Якщо герой з честю проходить випробування, має отримати якусь нагороду. В залежності від ваших уподобань і жанру історії це може бути як просто покращення певних навичок, так і отримання якогось материіального трофею. Якщо ви грали в РПГ ігри, то знаєте, що перемога над босом дає не тільки збільшення досвіду, але й цінний артефакт.
ПРИКЛАД
В чарівних казках герой може отримати Капелюх-невидимку, Чоботи-скороходи, Килим-літак і т.п. У фентезі – потужній амулет чи магічне закляття. У бойовиках – потужну зброю, або швидкісне авто. Дуже часто нагорода сприяє значному прискоренню пересування героя.
Що найцінніше міг би отримати Колобок після перемоги над Зайцем? Чого мандрівник, зауважте, безногий потребує найбільше? Думаю, це таки ноги. І не дивно, що у старовинній казці першим Колобку зустрічається саме Заєць, один з найбільш швидких звірів наших країв. Одна з трактовок казки про Колобка співвідносить його шлях з дорослішанням хлопця. У певному віці наші предки відлучали хлопчиків від матері і віддавали в науку до дядьків – старих вояків, яки вчили отроків бути «зайцями» - посильними, зброєносцями, джурами в дорослих вояків. В силу свого юного віку хлопці ще не могли битися на рівні з чоловіками, але могли дуже швидко передавати повідомлення. Тож швидкі ноги були дуже цінним «артефактом».
Хто зна як би склалася історя, якби Колобок отримав такий подарунок від свого першого супротивника - Зайця. Та зараз він на крилах успіху (нажаль не матеріальних) переходить до наступного етапу своїє подорожі.
КОЛОБОК
«Та й побіг. Біжить та й біжить…»
В драматургії це називається Позитивний розвиток. Тут відбувається накопичення героєм сил і покращення навичок. Але рано чи пізно на шляху кожного героя трапляється справжня проблема.
Сюжетна точка №5/9 «ЦЕНТРАЛЬНИЙ МОМЕНТ»
КОЛОБОК
«Зустрічає його вовк. «Колобок, колобок, я тебе з’їм!» — «Не їж мене, вовчику-братику, я тобі пісні заспіваю». — «Ану, якої?»
Я по коробу метений, На яйцях спечений, Як од баби та од діда втік, Так і од тебе втечу!
Та й побіг».
Тут відбувається подія, значення якої для подальшого розвитку подій важко переоцінити. Прийом, який Колобок уже використав одного разу, знову спрацьовує.
УВАГА СПОЙЛЕР! Саме це приведе Колобка до загибелі. Те, що один прийом спрацював двічі, заважає герою розвиватися, набувати інших корисних якостей. Тобто герой вдруге зіткнувся з супротивником (перешкодою) того ж рівня, що і раніше. Якщо ви хочете, щоб ваша історія на згинула, як Колобок, ніколи не припускайтеся такої помилки.
ЛАЙФХАК
«Кожна наступна перешкода має бути складнішою за попередню!»
ПРИКЛАД
Спочатку Іван-Бикович зустрічає змія о 3-х головах, потім о 6-ти, потім о 12-ти, доки нарешті не зустрів наймогутнішого ворога – їхню матір.
Якщо вам так вже хочеться, щоб ваш герой застосував якийсь прийом двічі, то розумійте, що це має:
відбутися на етапі позитивного розвитку до зіткнення з проблемою;
вимагатиме покращення корисної навички якщо не якісно, то хоча б кількісно.
Тобто зусиль герой все одно повинен витрати більше. Інакше ваша історія ризикує стати нудною. Воно вам треба?
Якщо б ми мали за ціль не просто простежити шлях Колобка та зробити висновки з його помилок, а врятувати його, ми б мали зробити так, що Вовк представляє собою більшу загрозу, ніж Заєць (що начебто очевидно). В такому випадку чаруючий голос Колобка не мав би спрацювати. Можливо, Вовк виявився глухим і тоді нашому герою довелося б шукати інших можливостей перемогти. І це б природно привело його до саморозвитку. Наприклад, він би міг використати Заячий артефакт – швидкі ноги і втікти від Вовка, або умотати його до несвідомого стану, або відкрити, що швидкі ноги, ще й доволі сильні. А це неабияка зброя у складній ситуації. Пригадайте хоча б героїв китайських бойовиків з їхніми неймовірними ударами ногами.
Повертаючись до «дорослішальної» трактовки казки, можна сказати, що це момент, коли хлопчик стає чоловіком, зброєносець вояком, джура козаком.
Стародавній юнак в своєму навчанні доходив рівня, коли вже міг приймати безпосередю участь у битвах.
Тож у якості Вовчого артефакту Колобок міг отриматти руки, щоб тримати зброю, або товкти пики ворогам просто кулаками.
Саме цей переломний момент історії називається Центральним моментом (див. Словник: «Центральний момент») або Точкою неповернення. Герой вже ніколи не буде колишнім, він змінився. І вам необхідно ці зміни показати. Саме тут герой має отримати досвід першої поразки і знайти в собі сили піднятися, щоб рухатися далі.
Тут відбувається перехід з архетипового стану Мандрівник до стану Воїн (див. Словник: «Воїн») .
Вікі Кінг називає цю сценарну точку «Внутріщнє зростання». Герой розуміє, що не відмовиться від мети навіть перед обличчям суворих випробувань.
А ще в цій точці герой може зрозуміти, що все не так, як здавалося. Тобто йому може відкритися інформація, що змінить його уявлення про все що відбувається. І що тепер робити? Як раніше вже не виходить, а як інакше ще не знає. От і діє наобум, а це зазвичай ні до чого гарного не веде. Отже, після цієї сюжетної точки починається невпинний рух героя у прірву, на дні якої на нього чекає…
Сюжетна точка №6/9 «КАТАСТРОФА»
КОЛОБОК
«Знову біжить та й біжить. Зустрічає його ведмідь. «Колобок, колобок, я тебе з’їм!» — «Не їж мене, ведмедику-братику, я тобі пісні заспіваю». — «Ану!»
Я по коробу метений, На яйцях спечений,
Як од баби та од діда втік,Так і од тебе втечу!
Та й маху...»
В казці тут знову повторення, яке нічому колобка не вчить і ніяк його не розвиває. Якщо ви не хочете, щоб ваш герой не скінчив як Колобок, знайте, що в цій точці він має зазнати нищівної поразки. В цей момент герой готовий відступитися. Він більше не має сил боротися за мету. Вона здається йому недосяжною або навіть недоречною. Тут Герой переживає архетипову трансформацію з Воїна в Мученика. Це точка «Гірше не буває», найтемніша печера, дно прірви, повний гаплик. Герою здається, що все втрачно, коли відбувається…
Сюжетна точка №7/9 «ВІДРОДЖЕННЯ»
… щось, що все змінює і дає герою можливість, про яку він навіть не підозрював.
Він розуміє, що весь цей час боровся за мету, а потрібна йому цінність, яка була йому необхідна з самого початку, але він про це навіть не підозрював! Герой більше не хоче і не може жити без цінності. Він готовий ризикнути всім заради цінності. Він готовий померти на шляху до її набуття!
Герой перетворюється з архетипового Мученика на Берсерка, якого вже ніщо не може втримати. Я називаю цю точку «Феніксом», тому що герой тут наче помирає в якомусь своєму аспекті і народжується заново.
КОЛОБОК
«Біжить та й біжить…»
Починається вирішення проблеми. Але не все так просто! Перипетія один запускає «годинникову бомбу» (в багатьох бойовиках дослівно), що радикально прискорює дію і виштовхує нас в третій акт.
Сюжетна точка №8/9 «КУЛЬМІНАЦІЯ»
КОЛОБОК
«Зустрічається з лисичкою. «Колобок, колобок, я тебе з’їм!» — «Не їж мене, лисичко-сестричко, я тобі пісні заспіваю». — «Ану, якої?»
Я по коробу метений, На яйцях спечений, — Як од баби та од діда втік, Так і од тебе втечу!
«Ану-ну, ще заспівай! Сідай у мене на язиці, щоб мені чутніше було». От він і сів та й давай співати:
Я по коробу метений, На яйцях спечений...
А лисичка його — гам! Та й проковтнула.»
Якщо ви любтель трагічних фіналів, то на цьому можна й закінчити. Якщо ж вам кортить дізнатися, як Колобок міг перемогти Лисицю, продовжимо.
Сюжетна точка №9/9 «ЗНАЧУЩИЙ ФІНАЛ»
Герой перемагає і стає архетиповим Святим, переходить на новий рівень, стає тим, кого Джозеф Кемпбел називає «Володарем двох світів».
ПРИКЛАДИ
Нео стає всемогутнім в межах Матриці. «Матриця»
Фродо повертається додому і легко розбирається з місцевими невігласами. «Володар перснів»
Тут самий час описати Нове життя вашого героя, показати зміни, які з ним сталися під час подорожі та цінні трофеї, які він у цій подорожі здобув.
Отак було, а так стало – до кінця ся дістало!
Чи міг Колобок перемогти? Маю на увазі перемогти правдоподібно. Бо істріє може не бути правдивою, але має бути правдоподібною - логічною для світу, яки описує, навіть якщо цей світ чудернцький як Країна Див Керола.
Тож чи міг Колобок перемогти?
Так, якщо б при зустрічі з Вовком, не зміг використати свої навички перемовника повторно і мусив би розвиватися, якщо б отримав досвід поразки при зустрічі з Ведмедем, якщо б отримав свій Еліксир (див. Словник: «Еліксир») у точці Фенікса, якшо б розкрив Таємницю (див. Словник: «Таємниця») у протисоянні з Лисицею.
За виконання цих умов, перемога Колобка могла виглядати правдоподібно. Так само як в канонічному викладі казки правдоподібною є його поразка.
Надаючи перевагу трагічним фіналам чи хепіендам, важливо розуміти причину перемоги чи поразки героя. Якщо він наче казковий Колобок намагається йти по життю не змінюючись і використовуючи лише один прийом, що спрацював одного разу, то логічною буде поразка. Якщо ж герой, проходить життєві уроки, які трапляються на його шляху, робить з них висновки і змінюється, то логічною буде перемога.
Це не значить, що навіть в такому випадку ви не можете вбити свого героя, якщо це здається вам привабливим. Просто усвідомлюйте послання, яке ви даєте читачу – щоб ти не робив, є обставини непереборимої сили, які тобі не здолати.
Якщо саме це ідея вашої історії, то безжально знищуйте свого героя і насолоджуйтесь токсичною красою такого трагічного фіналу.
Чи може бути трагічний фінал життєствердним?
Так.
Навіть в цій казці. Без жодної зміни. Просто з предпосилкою.
А що як секретним завданням Колобка було опинитися в Лисиці?
Кажуть, в давні часи колобками називали круглий хліб-приманку, в який додавали отруту, щоб відвадити лисиць від курників.
От вам і драматичний фінал - поразка як перемога, перемога як поразка.
Отакий він - сторітелінг Колобка.
Comments