Універсальна структура на 9 точок —
або як зліпити свою історію так, щоб читачі не відривалися навіть для кави.
Історії, як і Колобок, починаються з простого: борошно, вода і трішки зусиль. Але якщо не додати фанатзії, спецій і вправності, Колобок ризикує стати звичайним сухарем. Тож для початку потрібен базовий рецепт — без нього історія буде просто грудкою тіста, а не смачним і цілісним витвором мистецтва.
Отож, знайомтеся: Універсальна Структура Оповіді на 9 точок — той самий базовий рецепт, який перетворює сюжетні інгредієнти на свіжий, ароматний смаколик.
Універсальна структура оповіді — це алгоритм побудови історії, що складається з ключових сюжетних точок, які забезпечують логічний розвиток подій, трансформацію героя і емоційне залучення аудиторії.
Ця структура не є послідовністю конкретних подій, а визначає сенси та смисли, які мають бути розкриті в певних місцях історії, відповідно до підсвідомих очікувань слухача, глядача або читача.
Головна мета цієї структури:
Підтримка інтересу через зростання напруги та нові виклики.
Причинно-наслідковий зв’язок між подіями, що робить історію переконливою.
Трансформація героя, яка відповідає алгоритму вирішення внутрішніх і зовнішніх конфліктів.
Емоційне задоволення аудиторії у процесі та фіналі.
Що це таке і для чого воно вам потрібне?
Універсальна структура є еволюційно закріпленою схемою адаптації до будь-якої зміни, яка допомагає створювати історії, здатні бути зрозумілими, запам’ятовуваними та впливовими. Це своєрідна інструкція з виживання через сторітелінг, адже кожна історія вчить, як діяти у складних життєвих ситуаціях.
Ця структура — ваш GPS для героя і читача. Вона допомагає орієнтуватися, тримати темп і не дати історії загрузнути у філософських роздумах чи непотрібних подробицях. Завдяки дев'яти точкам ви створите сюжет, який і захоплює, і зворушує, і, головне, має сенс.
Чому я використовую для пояснення саме казку про Колобка? Одне з моїх улюблених пояснень - тому, що він ідеальний сторітелер, який не маючи ані ручок, ані ніжок таки зумів виконати свою місію. Так-так! Тому я і люблю казки, вони дуже багатошарові й відкривають безмежне поле для трактувань.
Саме тому я назвав цю базову версію Універсальної структури “ШляхКолобок”
9 базових сюжетних точок
Експозиція (Старе життя)
Це як знайомство з новою людиною: хто вона, що любить, що носить у кишенях? На цьому етапі ви представляєте головного героя і світ, в якому він живе. Завдання — заінтригувати. Не тягніть! Нехай читач зрозуміє, куди потрапив: комедія це чи драма, фентезі чи трилер.
Колобок. Початок. Він усвідомлює себе в печі, оточений теплом і запахом здоби. Його світ обмежений, він відчуває затишок, цікавість (див. Словник: “Магніт”) і не усвідомлює небезпеки. Вже тут закладена його нестача (див. Словник: “Нестача”): він — потенційна їжа, не знає, чого потребує насправді, і навіть не задумується про свободу. У нього все в порядку, але чогось бракує.
Каталізатор (Ініціююча подія)
Пам’ятаєте момент, коли хтось кинув камінь у спокійне озеро вашого життя? Ось це воно. Щось порушує звичний хід подій і штовхає героя до змін. Фродо отримує Кільце. Попелюшка зустрічає фею. Ваш герой змушений діяти.
Колобка витягують із печі. Контраст температур шокує його: тепло й затишок печі змінюються на холод і простір кімнати. Він не хотів цього, йому було добре в його “зоні комфорту”, та вищі сили у вигляді Баби розпорядилися інакше. І ось його світ змінився назавжди! Але це ще не все. Він дізнається жахливу правду: дід хоче його з’їсти! Цей момент — каталізатор його внутрішньої тривоги і першого усвідомлення, що він у небезпеці. Це його виклик до змін, і хоча сам Колобок ще не усвідомлює цього, процес вже почався.
Сфінкс ( Дидлема, Перша поворотна подія)
Герой зустрічає перший великий виклик, де мусить вибирати. Це його вихід за межі. Що обрати — відомі загрози чи страх невідомого? Додайте трохи драми — читачі це обожнюють! Драма з її перипетіями (див. Словник: “Перипетія”) — була і залишається найзахопливішим видом людських розваг.
Колобка ставлять на підвіконня, символічний “перший поріг” між внутрішнім і зовнішнім світом. Це момент, коли він вирішує, що потрібно діяти. Він перетинає цей «поріг» і котиться в незвідане. Його рішення покинути будинок символізує не просто втечу, а бажання знайти себе і свою свободу.
Випробування
Дайте герою завдання, від якого він хоче втекти, але не може. Нехай долає внутрішні бар’єри і зовнішні перешкоди. Тут читач починає хвилюватися за нього (або й ненавидіти, якщо ви маєте це на меті й усе зробили правильно).
Колобок тільки відійшов від страху бути з’їденим Дідом і відчув смак свободи… Аж тут зустрічає Зайця. І той також хоче його з’їсти! Невже від страху не втекти? Невже із ним таки доведеться зіткнутися лоб в лоба? Колобок не задкує, і тут відкривається його талант перемовника. Він співає свою пісеньку і навішує на вуха противника (добре, що вони велеченьки!) стільки локшини, що Заєць уже й забуває, що хотів. Це перша перемога Колобка, де він відкриває силу слова і харизми. Він розуміє, що може вижити за допомогою своїх навичок.
Інсайт (Центральний момент)
«Ого, все не так, як я думав!» — ось що повинен відчути герой у цій сюжетній точці. Це момент переоцінки, який змушує його побачити себе або ситуацію в новому світлі. Зрозуміти, що по-старому він уже діяти не може, а по новому не знає як.
Тут Колобок стикається зі своїм страхом бути з’їденим. Вовк більш серйозний ворог, але Колобок радісно застосовує до нього прийом, який вже відтестував на Зайці.
І тут стається те, значення чого для історії важко переоцінити - той самий лайфхак спрацьовує двічі. Скажете, так це ж добре! А от і ні. Не дарма ж ця сюжетна точка ще назвиається “Все не так, як здається!” Спрацьовування того самого прийому зупиняє трансформацію персонажа - він перестає розвиватися.
Саме це обумовлює його поразку у фінальній битві з Лисою. Ви не знали? Вибачте за спойлер. Ну і ви ж пам’ятаєте додаткову назву цієї сюжетної точки.
Коли мені кажуть, що я натягую Колобка на баняк (там було про сову на глобус), і немає в цій простенькій казочці ніякої Універсальної структури, я відповідаю так:
Ключове поняття кожної сюжетної точки може бути розкрите кількома способами, в тому числі через відсутність. Що і маємо в цьому вмпадку.
Інсайт не стався! Герой наче і переміг, але все не так, як здається, бо саме цей хибний успіх обумовлює неминучість поразки героя в Кульмінації. От вам і інсайт.
А виявився б Вовк більш серйозним ворогом і не піддався пісенькам. Колобок би мав застосувати інший прийом, проявити іншу свою якість, перевершити себе, подолати ще один внутрішній бар’єр. І герой би почав розуміти: кожна наступна перемога дається складніше (див. Словник: “Прогресія ускладнень”). Інсайт би тут був у тому, що його свобода має ціну, і йому доведеться платити за неї ризиком.
Катастрофа
Все пропало! Герой розуміє, що повернення немає, а вибраний шлях веде в темряву. Нехай читач зітхне з полегшенням — «добре, що це не я».
Герой тут має здобути досвід поразки, щоб відновитися і вийти на новий рівень.
На жаль для Колобка, вн тут виграє. Знову. Тим самим прийомом - пісеньками.
Колобок майже на піку впевненості у своїх силах, але зустріч із Ведмедем стає (мала б стати!) поворотною. Ведмідь сильний і небезпечний, і тільки дивом Колобок уникає поразки. У цей момент герой міг би усвідомити, що його успіх не вічний, але він ще не готовий це прийняти. Напруга зростає.
Фенікс (Друга поворотна подія)
Герой підіймається з попілу, готовий боротися далі. Він нарешті бачить, що насправді важливо, і починає діяти. Або цього не відбувається…
Що і сталося з Колобком - і це останній цвях у труну надії на його перемогу. З цього моменту це драматургічно неможливо. Ну, якщо тільки вашою авторською задачею не є почути багатоголосе читацьке “Не вірю!”
Отже, через те, що метод Колобка розбиратися з проблемами безвітказно спрацював тричі, наш балакучий герой не здобув нових навичок, не отримав досвід поразки, не зміг звільнитися від зайвого (див. Словник: “Хибне переконання”). Іншими словами, підійшов до головної битви абсолютно непідготованим.
Кульмінація (Фінальне зусилля)
Великий фінал! Зіткнення героя зі своїм страхом, зовнішнім ворогом чи довго пригнічуваною частиною самого себе (див. Словник: “Тінь”). Нехай це буде видовищно, драматично і з несподіваним поворотом (див. Словник: “Таємниця”).
Лисиця — нейнебезпечніший ворог. Хитрістю змушує його співати ближче й ближче. Тут Колобок остаточно довіряється своїй самовпевненості, і це його губить. Кульмінація завершується смертю героя — він стає жертвою свого недоліку .
Значущий фінал (Нове життя)
Ось і десерт: ви даєте читачу відчути, що все було недарма. Герой змінюється, як і його світ. Залиште місце для роздумів або надії на продовження.
Колобок не отримує "нове життя", але його історі фінал із закладеною у голову читача ідеєю (див. Словник: “Керуюча ідея”): самовпевненість без змін і розвитку веде до поразки. Його життя завершується, але казка продовжує жити, нагадуючи, що необхідно вчитися на своїх помилках.
Щодо того, що це історія про поразку…
А що як секретним завданням Колобка було опинитися в Лисиці?
Кажуть, в давні часи колобками називали круглий хліб-приманку, в який додавали отруту, щоб відвадити лисиць від курників.
Більш розлогий сторітелерський аналіз казки, на основі якої я побудував 1-й рівень свого курсу сторітелінгу читайте у статті “Сторітелінг Колобка”
Чому це працює?
Наш мозок любить порядок навіть у хаосі. Це дає нам відчуття безпеки, бо підсвідомо будь-яку невизначеність ми підсвідомо сприймаємо як небезпеку. Універсальна структура оповіді формувалася тисячі років і викарбовувалася в пам’яті багаторазовим повторенням старих історій і нових історій, створених за зразком старих. Люди інтуїтивно очікують ці точки, як чек-лист у подорожі. Пропустіть одну — і читач почне питати себе: «Щось не так, але що?»
А ще ця структура універсальна, як джинси — пасує і для інтелектуального роману, і для голлівудського блокбастера. Перевірено на тисячах тисяч фільмів і книжок.
Порада:
Не намагайтеся зробити ідеально з першого разу. Запам’ятайте, перша чорнетка — це просто знайомство. Головне — почати. А решта прийде у процесі. Як у житті: щоб знайти ідеальне місце для відпочинку, треба спочатку вийти з дому.
Завдання:
Розкажіть коротко (не більше 600 слів) свою або улюблену історію, зазначивши в цьому короткому викладі всі точку базової Універсальної структури, які знайдете.
А якщо щось не виходить, пам’ятайте: навіть у Колобка був свій шлях, і він теж не обійшовся без пригод. Але він таки досяг того, на що так довго наривався:-)
ความคิดเห็น