top of page

УС-9: Універсальна структура на 9 точок або ШляхКолобок

Фото автора: Сергій ГавриловСергій Гаврилов

Універсальна структура на 9 точок —

або як зліпити свою історію так, щоб читачі не відривалися навіть для кави.


Історії, як і Колобок, починаються з простого: борошно, вода і трішки зусиль. Але якщо не додати фанатзії, спецій і вправності, Колобок ризикує стати звичайним сухарем. Тож для початку потрібен базовий рецепт — без нього історія буде просто грудкою тіста, а не смачним і цілісним витвором мистецтва. 


Отож, знайомтеся: Універсальна Структура Оповіді на 9 точок — той самий базовий рецепт, який перетворює сюжетні інгредієнти на свіжий, ароматний смаколик.


Універсальна структура оповіді — це алгоритм побудови історії, що складається з ключових сюжетних точок, які забезпечують логічний розвиток подій, трансформацію героя і емоційне залучення аудиторії.

Ця структура не є послідовністю конкретних подій, а визначає сенси та смисли, які мають бути розкриті в певних місцях історії, відповідно до підсвідомих очікувань слухача, глядача або читача.


Головна мета цієї структури:

  • Підтримка інтересу через зростання напруги та нові виклики.

  • Причинно-наслідковий зв’язок між подіями, що робить історію переконливою.

  • Трансформація героя, яка відповідає алгоритму вирішення внутрішніх і зовнішніх конфліктів.

  • Емоційне задоволення аудиторії у процесі та фіналі.


Що це таке і для чого воно вам потрібне?

Універсальна структура є еволюційно закріпленою схемою адаптації до будь-якої зміни, яка допомагає створювати історії, здатні бути зрозумілими, запам’ятовуваними та впливовими. Це своєрідна інструкція з виживання через сторітелінг, адже кожна історія вчить, як діяти у складних життєвих ситуаціях​​​.


Ця структура — ваш GPS для героя і читача. Вона допомагає орієнтуватися, тримати темп і не дати історії загрузнути у філософських роздумах чи непотрібних подробицях. Завдяки дев'яти точкам ви створите сюжет, який і захоплює, і зворушує, і, головне, має сенс.


Чому я використовую для пояснення саме казку про Колобка? Одне з моїх улюблених пояснень - тому, що він ідеальний сторітелер, який не маючи ані ручок, ані ніжок таки зумів виконати свою місію. Так-так! Тому я і люблю казки, вони дуже багатошарові й відкривають безмежне поле для трактувань.


Саме тому я назвав цю базову версію Універсальної структури “ШляхКолобок”


9 базових сюжетних точок

  1. Експозиція (Старе життя)

Це як знайомство з новою людиною: хто вона, що любить, що носить у кишенях? На цьому етапі ви представляєте головного героя і світ, в якому він живе. Завдання — заінтригувати. Не тягніть! Нехай читач зрозуміє, куди потрапив: комедія це чи драма, фентезі чи трилер.

Колобок. Початок. Він усвідомлює себе в печі, оточений теплом і запахом здоби. Його світ обмежений, він відчуває затишок, цікавість (див. Словник: “Магніт”) і не усвідомлює небезпеки. Вже тут закладена його нестача (див. Словник: “Нестача”): він — потенційна їжа, не знає, чого потребує насправді, і навіть не задумується про свободу​​. У нього все в порядку, але чогось бракує.


  1. Каталізатор (Ініціююча подія)

Пам’ятаєте момент, коли хтось кинув камінь у спокійне озеро вашого життя? Ось це воно. Щось порушує звичний хід подій і штовхає героя до змін. Фродо отримує Кільце. Попелюшка зустрічає фею. Ваш герой змушений діяти.


Колобка витягують із печі. Контраст температур шокує його: тепло й затишок печі змінюються на холод і простір кімнати. Він не хотів цього, йому було добре в його “зоні комфорту”, та вищі сили у вигляді Баби розпорядилися інакше. І ось його світ змінився назавжди!  Але це ще не все. Він дізнається жахливу правду: дід хоче його з’їсти! Цей момент — каталізатор його внутрішньої тривоги і першого усвідомлення, що він у небезпеці. Це його виклик до змін, і хоча сам Колобок ще не усвідомлює цього, процес вже почався​.


  1. Сфінкс ( Дидлема, Перша поворотна подія)

Герой зустрічає перший великий виклик, де мусить вибирати. Це його вихід за межі. Що обрати — відомі загрози чи страх невідомого? Додайте трохи драми — читачі це обожнюють! Драма з її перипетіями (див. Словник: “Перипетія”) — була і залишається найзахопливішим видом людських розваг.


Колобка ставлять на підвіконня, символічний “перший поріг” між внутрішнім і зовнішнім світом. Це момент, коли він вирішує, що потрібно діяти. Він перетинає цей «поріг» і котиться в незвідане. Його рішення покинути будинок символізує не просто втечу, а бажання знайти себе і свою свободу​.


  1. Випробування

Дайте герою завдання, від якого він хоче втекти, але не може. Нехай долає внутрішні бар’єри і зовнішні перешкоди. Тут читач починає хвилюватися за нього (або й ненавидіти, якщо ви маєте це на меті й усе зробили правильно).


Колобок тільки відійшов від страху бути з’їденим Дідом і відчув смак свободи… Аж тут зустрічає Зайця. І той також хоче його з’їсти! Невже від страху не втекти? Невже із ним таки доведеться зіткнутися лоб в лоба? Колобок не задкує, і тут відкривається його талант перемовника. Він співає свою пісеньку і навішує на вуха противника (добре, що вони велеченьки!) стільки локшини, що Заєць уже й забуває, що хотів. Це перша перемога Колобка, де він відкриває силу слова і харизми. Він розуміє, що може вижити за допомогою своїх навичок​​.


  1. Інсайт (Центральний момент)

«Ого, все не так, як я думав!» — ось що повинен відчути герой у цій сюжетній точці. Це момент переоцінки, який змушує його побачити себе або ситуацію в новому світлі. Зрозуміти, що по-старому він уже діяти не може, а по новому не знає як.


Тут Колобок стикається зі своїм страхом бути з’їденим. Вовк більш серйозний ворог, але Колобок радісно застосовує до нього прийом, який вже відтестував на Зайці.


І тут стається те, значення чого для історії важко переоцінити - той самий лайфхак спрацьовує двічі. Скажете, так це ж добре! А от і ні. Не дарма ж ця сюжетна точка ще назвиається “Все не так, як здається!” Спрацьовування того самого прийому зупиняє трансформацію персонажа - він перестає розвиватися.


Саме це обумовлює його поразку у фінальній битві з Лисою. Ви не знали? Вибачте за спойлер. Ну і ви ж пам’ятаєте додаткову назву цієї сюжетної точки.


Коли мені кажуть, що я натягую Колобка на баняк (там було про сову на глобус), і немає в цій простенькій казочці ніякої Універсальної структури, я відповідаю так:

Ключове поняття кожної сюжетної точки може бути розкрите кількома способами, в тому числі через відсутність. Що і маємо в цьому вмпадку.


Інсайт не стався! Герой наче і переміг, але все не так, як здається, бо саме цей хибний успіх обумовлює неминучість поразки героя в Кульмінації. От вам і інсайт.


А виявився б Вовк більш серйозним ворогом і не піддався пісенькам. Колобок би мав застосувати інший прийом, проявити іншу свою якість, перевершити себе, подолати ще один внутрішній бар’єр. І герой би почав розуміти: кожна наступна перемога дається складніше (див. Словник: “Прогресія ускладнень”). Інсайт би тут був у тому, що його свобода має ціну, і йому доведеться платити за неї ризиком​.


  1. Катастрофа

Все пропало! Герой розуміє, що повернення немає, а вибраний шлях веде в темряву. Нехай читач зітхне з полегшенням — «добре, що це не я».

Герой тут має здобути досвід поразки, щоб відновитися і вийти на новий рівень.

На жаль для Колобка, вн тут виграє. Знову. Тим самим прийомом - пісеньками.

Колобок майже на піку впевненості у своїх силах, але зустріч із Ведмедем стає (мала б стати!) поворотною. Ведмідь сильний і небезпечний, і тільки дивом Колобок уникає поразки. У цей момент герой міг би усвідомити, що його успіх не вічний, але він ще не готовий це прийняти. Напруга зростає​​.


  1. Фенікс (Друга поворотна подія)

Герой підіймається з попілу, готовий боротися далі. Він нарешті бачить, що насправді важливо, і починає діяти. Або цього не відбувається…


Що і сталося з Колобком - і це останній цвях у труну надії на його перемогу. З цього моменту це драматургічно неможливо. Ну, якщо тільки вашою авторською задачею не є почути багатоголосе читацьке “Не вірю!”


Отже, через те, що метод Колобка розбиратися з проблемами безвітказно спрацював тричі, наш балакучий герой не здобув нових навичок, не отримав досвід поразки, не зміг звільнитися від зайвого (див. Словник: “Хибне переконання”). Іншими словами, підійшов до головної битви абсолютно непідготованим.


  1. Кульмінація (Фінальне зусилля)

Великий фінал! Зіткнення героя зі своїм страхом, зовнішнім ворогом чи довго пригнічуваною частиною самого себе (див. Словник: “Тінь”). Нехай це буде видовищно, драматично і з несподіваним поворотом (див. Словник: “Таємниця”).


Лисиця — нейнебезпечніший ворог. Хитрістю змушує його співати ближче й ближче. Тут Колобок остаточно довіряється своїй самовпевненості, і це його губить. Кульмінація завершується смертю героя — він стає жертвою свого недоліку .


  1. Значущий фінал (Нове життя)

Ось і десерт: ви даєте читачу відчути, що все було недарма. Герой змінюється, як і його світ. Залиште місце для роздумів або надії на продовження.


Колобок не отримує "нове життя", але його історі фінал із закладеною у голову читача ідеєю (див. Словник: “Керуюча ідея”): самовпевненість без змін і розвитку веде до поразки. Його життя завершується, але казка продовжує жити, нагадуючи, що необхідно вчитися на своїх помилках.


Щодо того, що це історія про поразку…

А що як секретним завданням Колобка було опинитися в Лисиці?

Кажуть, в давні часи колобками називали круглий хліб-приманку, в який додавали отруту, щоб відвадити лисиць від курників.


Більш розлогий сторітелерський аналіз казки, на основі якої я побудував 1-й рівень свого курсу сторітелінгу читайте у статті “Сторітелінг Колобка”


Чому це працює?

Наш мозок любить порядок навіть у хаосі. Це дає нам відчуття безпеки, бо підсвідомо будь-яку невизначеність ми підсвідомо сприймаємо як небезпеку. Універсальна структура оповіді формувалася тисячі років і викарбовувалася в пам’яті багаторазовим повторенням старих історій і нових історій, створених за зразком старих. Люди інтуїтивно очікують ці точки, як чек-лист у подорожі. Пропустіть одну — і читач почне питати себе: «Щось не так, але що?»


А ще ця структура універсальна, як джинси — пасує і для інтелектуального роману, і для голлівудського блокбастера. Перевірено на тисячах тисяч фільмів і книжок.


Порада:

Не намагайтеся зробити ідеально з першого разу. Запам’ятайте, перша чорнетка — це просто знайомство. Головне — почати. А решта прийде у процесі. Як у житті: щоб знайти ідеальне місце для відпочинку, треба спочатку вийти з дому.



 

Завдання:

Розкажіть коротко (не більше 600 слів) свою або улюблену історію, зазначивши в цьому короткому викладі всі точку базової Універсальної структури, які знайдете.

А якщо щось не виходить, пам’ятайте: навіть у Колобка був свій шлях, і він теж не обійшовся без пригод. Але він таки досяг того, на що так довго наривався:-)



18 переглядів0 коментарів

Пов'язані пости

Напиши бомбу, якщо наважишся! 

ЯК НАПИСАТИ ІСТОРІЮ, ЩО ВИБУХНЕ  ПОКРОКО ВИЙ АЛГОРИТМ СТВОРЕННЯ ВИБУХОВОЇ ІСТОРІЇ   БЛОК №1 АНТИЦІННІСТЬ vs ЦІННІСТЬ 1.1   АНТИЦІННІСТЬ...

УС-22: Універсальна структура на 22 точки

АКТ 1  Відкриваюча сцена / Самовикриття / Нестача / Бажання / Потреба  Формулювання теми / Привид минулого і контекст / Центральна...

ความคิดเห็น


bottom of page