top of page
Фото автораСергій Гаврилов

УС-22: Універсальна структура на 22 точки


АКТ 1 

  1. Відкриваюча сцена / Самовикриття / Нестача / Бажання / Потреба 

  2. Формулювання теми / Привид минулого і контекст / Центральна проблема.

  3. Установка / Недолік 

  4. Ініціююча подія/Каталізатор/Зав'язка/Провокуючий інцидент

  5. Роздуми, відмова від виклику

  6. Союзники / Підтримка / Навчання / Ментор

  7. Перша поворотна подія / Вибір / Перший поріг

АКТ 2

 8. Другорядна Сюжетна Лінія / Аніма / Трікстер / Прихований Ворог

9. Розваги і приколи / Відпочинок / Випробування

10. План героя

11. План противника

АКТ 3

12. «Поворотна точка» / «Друге відкриття» / Точка неповернення / Серединна точка / Центральний момент / Помилковий успіх / Помилковий провал / Вовк

13. Дії героя

14. «Поганці наступають» / «Атака союзника»

15. «Все пропало!» / «Явна поразка» / Катастрофа / Велика проблема. Ведмідь / «Подих смерті»

16. «Відкриття аудиторії»

17. «Душа в темряві» / «Врата смерті» / По-старому вже не можу. По-новому ще не можу.

АКТ 4

18. «Перехід до третього акту» / «Третє відкриття» / Головне Так ! / Друга Поворотна Подія / Синтез старого і нового в герої.

19. Кульмінація «Фінал» / «Битва»

20. «Самовикриття» / Таємниця

21. «Моральний вибір»

22. «Заключна сцена» / «Нова рівновага» / Нагорода / Значущий фінал


СЮЖЕТНІ ТОЧКИ АКТУ 1


  1. «Відкриваюча сцена» (БС1*) «Самовикриття, Нестача (Потреба), Бажання» (ДТ1**) Візуальний символ, Балланс


Абревіатури в дужках показують номери цих сюжетних точок в структурах *Блейка Снайдера (2) і **Джона Трубі (3). Дивись список рекомендованої літератури в кінці статті.


Перше враження про історію – тональність, настрій, масштаб.

Герой на початок подій історії. 

Відкриваюча та фінальна сцени повинні мати протилежний заряд, як плюс та мінус. 


  1. «Формулювання теми» (БС2) «Привид минулого та Контекст» (ДТ2) Центральня проблема


Тематична установка картини - хтось (не Герой) ставить запитання чи вимовляє фразу (на адресу Героя), у якій формулюється основна тема картини: «Будь обережний у своїх бажаннях», «Хто високо літає, той низько падає», «Сім'я важливіша грошей» тощо.

ТРАВМА («Привид минулого» Труби) подія з минулого, яка досі мучить героя, причина нинішніх проблем, відкрита рана, яка є джерелом Нестачі Героя (психологічного та морального), внутрішній противник героя; страх, який утримує героя від вчинку; великі сили, які впливають героя.


НАЛАШТУВАННЯ або Контекст – світ, де живе ваш герой – «великі» сили, які впливають Героя - місце дії, природне середовище, погода, соціальні інститути, інтер'єри, екстер'єри тощо.

Контекст взаємодіє з Героєм і показує, ким він є (проявляє характер).


  1. «Установка» (БС3) «Проблема та Нестача» (ДТ3) Зав'язка


Встановлення - те, що потрібно виправити, чого не вистачає у житті Героя. Чеховська рушниця.

Герой може усвідомлювати, що проблема є, але не знає, як її вирішити. Герою необхідно щось зробити, щоб його життя стало кращим.

Щоб перемогти (усунути Нестачу) Герой повинен виправити свій Недолік - подолати свої слабкості та застосувати Жало за призначенням (усвідомлено, не з Травми, а із Суті)

ВІДСУТНІСТЬ = Рана (психологічний, пасивний, вразливість, слабкість, піхви, рана) + Жало (моральний, активний, напад, клинок, колючка)

рана (психологічний недолік, «Самовикриття» Труби) не має прямого негативного впливу на будь-кого, крім нього самого, робить героя менш позитивним.

ЖАЛО (моральний недолік) безпосередньо та негативно впливає на когось.

 

  1. «Каталізатор» (БС4) «Пригода, що спонукає» (ДТ4) Ініціативна подія, Провокуючий інцидент, Запрошення, Руйнування балансу


Подія, яка круто змінює життя Героя, спонукає його розпочати рух до мети.

Показаний раніше шматок світу історії руйнується раптово.

Ідеальне спонукає випадок відповідає приказці «З вогню, і на пламя».


  1. «Роздум» (БС5) «Бажання» (ДТ5) Відмова від виклику


Роздуми Героя та останній його шанс зізнатися: «Це божевілля». Важливо показати, що герой усвідомлює те, що відбувається, вступаючи в «новий світ». Навіть якщо ця частина не показує безпосередньо метання Героя, вона вирішує питання на шляху від каталізатора до початку другого акта. 


Що змушує Героя діяти всупереч здоровому глузду?

Бажання (Мета) - те, чого герой хоче досягти історії, його особлива мета. Бажання героя повинно інтригувати аудиторію: глядачі чекають, коли і як бажане буде досягнуто.

МОТИВ – пояснює аудиторії, чому Герой хоче саме це, є виправдання героя до дії.

бажання також визначає ставки історія. Якщо мета є справді цінною, і якщо Герой докладає всіх сил для досягнення цієї мети, то глядач переживатиме будь-який успіх та будь-яку невдачу. героя на його шляху.


  1. «Союзники» (ДТ6) Підтримка, Навчання, Ментор

Ті, хто допомагають герою здолати ворога і розкрити характер Героя.


  1. «Перехід до другого акту» (БС6) «Перше відкриття» (ДТ9) Перше Так!, Перша Поворотна Подія, Дилема, Вибір, Сфінкс


Герой залишає позаду звичайний світ (теза) і вступаємо у світ, який є його повною протилежністю (антитеза).


Герой не може потрапити до другого акту «випадково»

Герой отримує важливу інформацію, яка змушує його ухвалити рішення, рухатися в новому напрямку, коригувати лінію бажання та мотивацію.

Зміни мети не кардинальні, герой отримує нову, але не абсолютно іншу лінію бажання.


СЮЖЕТНІ ТОЧКИ АКТУ 2


  1. «Другорядна сюжетна лінія» (БС7) «Прихований ворог» (ДТ8) Трикстер, Аніма


Починається розвиток другорядної сюжетної лінії (Сюжет Б), яка допоможе Герою відродитися після нищівної поразки.


Часто є любовною історією. В історіях, де любовна лінія основна, сюжет Б може оповідати про дружні чи споріднені стосунки, а також про самоповагу та усвідомлення власної цінності, унікальності.


Сюжет Б глибше розкриває тему картини, а також дає «перепочинок» після потрапляння в «особливий світ».


Тут часто з'являються нові персонажі, своєрідні антиподи персонажів, які населяли «звичайний світ» першого акту. 


Прихований ворог збільшує сили противника і надає історії нового виміру. Протистояння може бути недостатньо напруженим, якщо немає персонажа, який працює проти Героя під прикриттям.

 

  1. «Розваги та приколи» (БС8) Сахорок, Перепочинок «Ворог і таємниця» (DT7) Випробування


Ця частина відповідає питанням: «Чому я вирішив подивитися фільм? Що такого цікавого у його задумі, постері та основній ідеї?»

Герой освоюється у новому світі. Тут можуть відбуватися бурхливі розбірки між друзями, безглузді погоні, в цей час тональність розповіді стає легшою.


ПРИКЛАДИ:

Брюс Всемогутній тут пробує себе у ролі Творця.

Людина-павук тестує свої дивні надздібності. 

Наприкінці цього етапу розваги перетворюються на Випробування, зіткнення героя з представниками Противника.

Противник - персонаж, який найбільше хоче, щоб герой не отримав бажане. Противник не просто блокує Героя, він хоче те саме, що і Герой.

Таємниця необхідна противнику з таких причин: таємничого суперника набагато важче перемогти.

 

  1. «План героя» (ДТ10)


План (лінія бажання?) – набір директив, які має виконати герой, щоб здолати ворога та досягти мети. Це здається простим, поки опонент не змушує героя коригувати планувати.


  1. «План противника» (ДТ11)


Суперник приходить у історію, вже маючи план. Саме виконання супротивником свого плану і дає поштовх початку історії в ІС.


  1. "Поворотна точка" (БС9) "Друге відкриття" (ДТ15) Точка неповернення, Серединна точка, Центральний момент, Помилковий успіх, Помилковий провал, Вовк, Інсайт


І Гуліно, і Снайдер, і Філдс говорять про необхідність різкого повороту у середині сценарію. Зазвичай ця точка є або «підйомом», коли здається, що Герой досяг всього (іноді це лише ілюзія), або «провалом», коли весь світ навколо нього руйнується (що теж може виявитися помилковим враженням).


Незалежно від полярності ЦМ є протилежністю сюжетної точки "Все пропало!"

Відразу ж після явної поразки, герой майже завжди приходить до другому основному відкриттю. Він повинен зрозуміти, що перемога все ще можлива. герой вирішує повернутися в гру та відновити пошуки мети. герой одержимий у своєму прагненні до перемоги. Тому моральне падіння, що почалося до атаки союзника, продовжується.

Друге відкриття, так само, як і перше, Наводить героя до рішення змінити ціль і мотиви. Історія отримує імпульс у новому напрямку.

 

СЮЖЕТНІ ТОЧКИ АКТУ 3


  1. Дії героя (ДТ12)


Герой, робить деякі дії, щоб перемогти супротивника і виграти. Зазвичай це найбільший розділ історії. Ці дії починаються з розробки героєм свого плану і тривають до явного поразки.


Діючи, герой, зазвичай, програє противнику. В результаті герой стає відчайдушним і часто робить аморальні дії, щоб виграти.


Дії героя не повинні повторюватись! Якщо не урізноманітнити дії, то середина виявиться нудною.


  1. «Погані хлопці наступають» (БС10) «Атака союзника» (ДТ13) Зовнішні та внутрішні проблеми героя, Втрати, Зради


Вороги проводять перегрупування сил і посилюють тиск.

Команду Героя роз'їдають внутрішні розбіжності, сумніви та заздрість. Невдоволення Союзника діями героя посилюється. Якщо союзник повністю згоден із героєм, немає нового виміру у конфлікті історії.


Герой стає запеклим. Він діє аморально. Це призводить до сварки із союзником.

Союзник стає совістю героя. ”Я намагаюся допомогти вам досягти вашої мети, але те, що ви робите, це неправильно”. Як правило, герой не приймає критики союзника.


Атака союзника забезпечує історію із другим рівнем конфлікту. Це ускладнює становище героя, а також підштовхує його до роздумів «як він дійшов до такого життя».

Зло не здається, а допомоги герою чекати нема звідки. Він має впоратися з випробуванням поодинці. Насувається катастрофа.


  1. "Все пропало!" (БС11) «Явна поразка» (ДТ14) Велика проблема. Ведмідь. «Подих смерті»

Ця частина сценарію – протилежність ЦМ, поворотної точки (якщо там ми бачили ілюзію перемоги – тут спостерігаємо ілюзію поразки, і навпаки).


У дуже багатьох популярних картинах момент «все втрачено» використовується для того, щоб убити когось із персонажів або показати щось пов'язане зі смертю (навіть якщо це комедія).


Ця точка схожа на момент «Христос на хресті», коли вмирає, залишається в минулому колишній світ, колишній герой, колишній спосіб мислення.


Герой програє супротивникові. Герой вважає, що ціль втрачена і Противник виграв. Це найнижча точка історії для героя. Аудиторія має відчути, що Герой програв.

Явна поразка має бути вибуховим, руйнівним моментом героя.


  1. «Відкриття аудиторії» (ДТ16)


Коли герой отримує нову інформацію, аудиторія також робить відкриття для себе. Зазвичай (але не завжди) глядач дізнається, що персонаж, який, як уявлявся союзником героя, насправді є супротивником або навіть найголовнішим ворогом. Якщо історії немає прихованого ворога, то відкриттям можуть стати якісь обставини історії, раніше покриті мороком. Стає видно підґрунтя подій, приховані механізми.


Найголовніше, щоб глядач зробив це відкриття не одночасно з героєм. Таким чином, вперше глядач дізнається про щось раніше героя, зне більше і присвячений у приховані хитрощі ворога. Це дає аудиторії відчути повну міць противника та побачити зростання героя.


  1. «Душа у темряві» (БС12) «Брама смерті» (ДТ18) По-старому вже не можу. По-новому ще не можу.


Це щось, що відбувається за мить до того, як Герой, дійшовши до ручки, нарешті знаходить єдино вірне рішення, здатне врятувати його і весь світ (найтемніша година перед світанком). Тут ми повинні сповна випробувати гіркоту поразки, щоб вивчити свій урок. Ця частина може тривати п'ять хвилин, і п'ять секунд. Головне, що вона є базовою та завжди присутня в історії.


Наприкінці історії конфлікт між героєм і противником посилюється настільки, що тиск на героя стає нестерпним.


Герой «проходить брама смерті», аналогічно героям міфів, яким доводилося спускатися в пекло.

 

СЮЖЕТНІ  ТОЧКИ АКТУ 4


  1. "Перехід до третього акту" (БС13) "Третє відкриття" (ДТ17) Головне Так!, 2ПС, Синтез старого та нового в герої.


Завдяки персонажам, які з'явилися у другорядній сюжетній лінії (любовній історії), завдяки всім роздумам над темою картини та обговоренням, які там мали місце, завдяки останньому ривку головний герой знаходить рішення, яке дозволить перемогти.


Кульмінація сюжетної лінії Б

У класичному варіанті з'єднання основної та другорядної сюжетних ліній знайти рішення головному герою допомагає жінка. Завдяки їй він розуміє, як вирішити обидві проблеми: перемогти поганих хлопців та завоювати її серце.


Момент, коли герой дізнається про все, що він повинен знати про противника, щоб перемогти. Якщо історія має прихованого ворога, то герой у цій точці його обчислить.

 

  1. Кульмінація "Фінал" (БС14), "Битва" (ДТ19)


Битва - Заключний конфлікт, що визначає, хто досягне успіху в досягненні мети. Битва повинна ясно показати, за що борються обидві сторони. Боротьба йде "на п'ятачку". герой долає свою слабкість, свої недоліки. герой найбільше подібний противнику. Але в цій схожості найясніше виявляється різниця між ними. Тема історії досягає підсвідомості аудиторії.


Битва – пряме зіткнення героя з супротивником, найінтенсивніший конфлікт в історії, є конфліктом цінностей, що веде до самовикриття Героя (інтеграції Тіні)


Минуле залишається позаду, на зміну йому приходить новий світ.


Герой діє, керуючись досвідом, що він набув другого акту, і послідовно розправляється з усіма ворогами.


 Фінал історії – та її частина, де відбувається зародження нового суспільства.


Герой не просто переживає особистий тріумф, він має змінити світ.


  1. «Самовикриття» (DT20), Таємниця


Пройшовши через горнило битви, герой зазнає змін, досягає саморозкриття. Він дізнається, хто він насправді. Це знання або знищує його, або робить сильнішим.


Самовикриття є значним, якщо:

  • відбувається раптово для аудиторії - спрацьовує Таємниця.

  • несподівано та нищівно для героя;

  • герой отримує раніше невідому інформацію себе, відкриває приховану частину своєї особистості (Таємниця);

  • герой здійснює моральний акт - розуміє, як і в чому він був не прав щодо інших, усвідомлює свої помилки в минулому і розуміє, як гідно жити далі;

  • відбувається зміна характеру, а не досягнення чи подолання (добився особистого успіху, вилікував хворобу).

Ефективність історії значною мірою залежить від якості самовикриття. Увага: Переконайтеся, що герой отримує дійсно важливий досвід, а не просто гарні слова чи банальності.


  1. «Моральний вибір» (ДТ21)


Коли в результаті самовикриття герой розуміє, як слід діяти далі, він має зробити і моральний вибір.


Моральний вибір відбувається в той момент, коли герой стоїть на роздоріжжі, де кожна з доріг позначає певну систему цінностей і спосіб життя.

Моральний вибір є виразом те, що герой дізнався у процесі самовикриття. Його дії показують, ким він став. Суть

Роблячи наприкінці історії моральний вибір, Герой обирає між двома способами дії і каже аудиторії, який спосіб життя є правильним на думку автора.


Герой робить не хибний вибір між добром і злом, а правильний вибір – між двома позитивами або уникнення двох негативів.

 

  1. «Кінцева сцена» (БС15) «Нова рівновага» (ДТ22) Нагорода


Після того, як Недолік героя був подоланий, а справжнє (несвідоме на початку) бажання героя було виконано, все повертається в нормальне русло. Але є одна велика різниця. Через саморозкриття Герой нині перебуває або більш високому, або нижчому рівні.

Заключна сцена фільму є протилежністю відкритої. Це доказ того, що зміни відбулися, і вони очевидні.


ВІТАЮ!  ВИ НАПИСАЛИ ІСТОРІЮ-БОМБУ!




 

Література:

  1. Кеті Марі Уейланд «Створення арки персонажа»

  2. Блейк Снайдер «Врятуйте котика!»

  3. Джон Трубі «Анатомія Історії. 22 кроки до створення успішного сценарію»


35 переглядів0 коментарів

Пов'язані пости

Напиши бомбу, якщо наважишся! 

ЯК НАПИСАТИ ІСТОРІЮ, ЩО ВИБУХНЕ  ПОКРОКО ВИЙ АЛГОРИТМ СТВОРЕННЯ ВИБУХОВОЇ ІСТОРІЇ   БЛОК №1 АНТИЦІННІСТЬ vs ЦІННІСТЬ 1.1   АНТИЦІННІСТЬ...

Comments


bottom of page