Все починається з ідеї! Але бувають ситуації, коли її приходу ніколи чекати, бо…
«Є тема!» каже хтось, хто може, наприклад, заплатити гроші за ваші письменницькі навички і тоді, ви починаєте метатися у творчих пошуках, або просто сідаєте писати щось на задану тему, сподіваючись, що якась ідея таки прийде в процесі.
«Доки ви не зрозумієте про що ваша історія, ви не зможете знайти для ваших героїв ані доречних вчинків, ані доречних слів.»
(Роберт Маккі, «Історія на мільйон»)
«Слідувати певній темі дуже важливо, але ви не зможете точно зрозуміти, про що ваша історія, поки вона не завершиться. Потім її вже можна переписувати.»
(Емма Коутс, режисер і сценарист Pixar)
Деякі вважають, що ідея і тема це те саме - головна думка твору, загальний задум або найсуттєвіша частина задуму.
Деякі визнають, що це різні, хоча і тісно пов’язані між собою поняття. Тема - це те, про що йдеться у творі, а ідея - те, що автор хотів своїм твором сказати, головне послання.
Що таке Ідея?
Ідея (задум) - це те, що приходить нам в голову і не дає спокійно жити, поки не втілеться у що-небудь конкретне, наприклад, у художній твір.
Ідея (послання) – це першообраз, основна думка про те коло явищ, що відображені у творі, яка узагальнює смисловий, образний, емоційний зміст твору і виражається за допомогою всієї його образної системи.
«Ідея в нашій свідомості може здійснити переворот, покласти початок новому руху, і вона має реальну владу змінити наше майбутнє. якщо ви висловлюєте ідею так, що вона знаходить відклик, зміни відбуваються, і ви можете змінити світ. Самий ефективний спосіб висловити ідею - розповісти історію.»
Ненсі Дюарте
Під "ідеєю" найчастіше мається на увазі відповідь на основне питання, поставлене автором. В цьому аспекті «ідея» наближена до Головного питання.
Основна думка твору (або ідея) - це те, навіщо створений текст на дану тему, що саме автор хотів сказати, до чого привернути увагу, що довести.
Що таке Тема?
Тема - це предмет зображення, інакше кажучи - матеріал, взятий для відображення в творі.
Тема - предмет (суть) будь-якого міркування або викладу, коло проблем, що утворюють основу художнього твору.
Тема в музиці - мелодія, яка є основою для частини або всього твору.
Тема - це основний зміст твору, то, про що йде мова. В цьому аспекту вона наближається до поняття «сюжет».
Тема - те, що кладеться в основу, основне послання, яке ви несете через всю історію, основна проблема і основне коло життєвих подій, зображених автором. Різноманітні події та діалоги можуть послідовно розповідати історію. Але під усім цим різноманіттям має бути стрижень, направляюча вісь, суть.
ПРИКЛАД
Наприклад, за всіма пригодами головного героя легендарного фільму "Лоуренс Аравійський" лежить єдина мета - знайти своє місце в світі. Тобто темою цього фільму є пошук свого місця в світі.
«Ви зможете поліпшити ідею тільки після того, як сформулюєте її письмово. Якщо вона залишиться тільки у вас в голові, ви ніколи ні з ким нею не поділитеся».
(Емма Коутс, режисер і сценарист Pixar)
Розглянемо кілька тем на прикладах мультів Піксар, яки завжди мають глибоке «доросле» начиння під яскравою «дитячою» глазуррю.
ПРИКЛАДИ
«Тачки» це історія про те, що якими б успішними не був переможець, його успіх – результат праці й допомоги цілої команди.
«Історія іграшок» про те, як дорослішати, долати ревнощі та зберігати зв’язок з минулим.
«Корпорація монстрів» про те, що не можна керувати за допомогою страху.
«У пошуках Немо» про те, як дозволяти дитині більше самостійності.
«Суперсімейка» про те, що не можна постійно прикидатися кимось іншим.
«Рататуй» про те, як втілювати своє призначення не дивлячись на упередженість оточуючих.
"Вверх і Вгору" про важливість вміння відпускати і відкривати серце для нових стосунків.
Під "ідеєю" найчастіше мається на увазі відповідь на головне питання, поставлене автором.
Це приводить нас до розгляду таких понять, як Центральна проблема і Головне питання.
ЦП і ГП
ЦЕНТРАЛЬНА ПРОБЛЕМА (ЦП) — ситуація, яка повинна бути вирішена.
Чи можливе досягнення мети ... В ПРИНЦИПІ?
ГОЛОВНЕ ПИТАННЯ (ГП) - питання, відповідь на який дає історія.
Чи можливе досягнення мети… саме цим героєм? Чи зможе саме цей герой досягти мети?
ПРИКЛАДИ:
Чи зможе герой не судити про людей виключно за зовнішнім виглядом?
Чи зможе герой не зводити відносини з людьми тільки до їхнього використання у власних інтересах?
Чи зможе педантичний бізнесмен розслабитися і насолоджуватися життям, як це робить прекраснодушна повія? (Красотка, 1990)
Чи навчиться герой висловлювати свої почуття? (Привид, 1990)
Чи знайде батько сина в безкрайому та небезпечному океані? «В пошуках Немо»
Чи зможе незграбна закомплексована асистентка стати вправним шпигуном? (Шпигунка, 2015)
АВАТАР
Вже у сцені прибуття Джейка на Пандору Камерон закладає підгрунтя майбутніх глобальних змін у світогляді героя, озвучуючи нам його роздуми про різницю між вояком, що бється за свободу, і найманцем.
Ці роздуми поступово готують нас до розуміння Центральної проблеми фільму - що важливіше: слідувати військовому обовязку чи йти за покликом серця, і Головного питання – що обере Джейк бути солдатом, що бездумно виконує накази, чи стане воїном честі, що користується власним розумінням справедливості.
На мою думку подавати Центральну проблему через закадровий текст не самий кінематографічний варіант, але на захист Камерона мушу сказати, що він і це робить це максимально ефектно. В цій сцені Джейкова інвалідність дозволяє поглянути на звичну для нього військову ситуацію зовні, відчути себе «чижим серед своїх», замислитися над замислитися над різницею між вояком, що б’ється за свободу, і найманцем.
Камерон передбачає майбутній вибір Джейка, озвучивши нам його роздуми про те, що солдат завжди залишається солдатом і його погляди незмінюються навіть коли він іде у відставку. Цей прийом називають «Ніколи не кажи ніколи», «Я нізащо…» або «Чорним дзеркалом». Він ставить Героя в ситуацію, в якій він озвучує свої переконання, щоб потім яскравіше показати як вони зміняться по ходу історії.
У цій сцені також посилюється мотивація Джейка — лише робота на корпорацію дозволить йому оплатити лікування.
Вікі Кінг радить ставити це питання якнайшвидше – вже на третій хвилині фільму, якщо конкретно. Тут повинна проявитися Центральна проблема, яка буде вирішуватися на протязі всієї історії, та постати Головне питання, на яке історія дасть відповідь.
Досить часто другорядний персонаж задає питання або озвучує ЦП — «Будь обережний в своїх бажаннях», або «Хто високо літає, той низько падає», або «Сім'я важливіша за гроші».
ПРИКЛАДИ
"Король Лев" (1994) – анімаційний фільм
Центральна проблема: Сімба повинен прийняти своє призначення та стати королем, подолавши страхи та сумніви.
Головне питання: Чи зможе Сімба подолати свої страхи та повернутися, щоб стати справедливим королем?
Висловлювання: Рафікі каже Сімбі: "Минуле може боліти. Але ти можеш або втекти від нього, або навчитися з нього".
"Володар перснів: Братство персня" (2001) – фентезі
Центральна проблема: Фродо отримує завдання знищити Перстень Всевладдя, щоб врятувати Середзем'я від зла.
Головне питання: Чи зможе Фродо виконати небезпечну місію та знищити Перстень?
Висловлювання: Гендальф говорить: "Все, що ми повинні вирішити, – це що робити з часом, який нам дано".
"Титанік" (1997) – романтична драма
Центральна проблема: Роза та Джек закохуються на борту "Титаніка", але їхні стосунки стикаються з соціальними перешкодами та неминучою катастрофою.
Головне питання: Чи зможуть Роза та Джек подолати соціальні бар'єри та вижити після катастрофи?
Висловлювання: Мати Рози каже: "Ти повинна думати про своє майбутнє, про те, що для тебе підходить".
"Матриця" (1999) – наукова фантастика
Центральна проблема: Нео дізнається, що реальність – це симуляція, і він має вибір: залишитися в ілюзії або приєднатися до боротьби за свободу.
Головне питання: Чи зможе Нео прийняти свою роль та звільнити людство від Матриці?
Висловлювання: Морфеус запитує: "Ти коли-небудь мріяв, Нео, що ти настільки впевнений, що це реальність? А що, якби ти не міг прокинутися з цієї мрії?"
"В гонитві за щастям" (2006) – біографічна драма
Центральна проблема: Кріс Гарднер бореться з безробіттям та бездомністю, намагаючись забезпечити краще життя для себе та свого сина.
Головне питання: Чи зможе Кріс подолати труднощі та досягти успіху?
Висловлювання: Кріс каже синові: "Ніколи не дозволяй нікому говорити тобі, що ти не можеш щось зробити. Навіть мені. Добре? Ти маєш мрію – захищай її".
Коли ви визначилися з ідеєю, самий час розглянути її детально.
Ідея (задум) – це точка входу в процес творіння.
Влаштуємо Великий Вибух– перетворимо Ідею в ІДЕАЛ(ьне) Коло.
Що робить Ідею ідеальною? Можна і просто гарною! Три складові:
Зрозумілість – аспект минулого. Читач повинен мати з чим співвідносити цю ідею, спираєчись на власний життєвий досвід.
Актуальність – аспект теперішнього. Читача повинна цікавити чи хвилювати інформація, яку несе в собі ідея.
Новизна – аспект майбутнього. Ідея повинна нести нову для Читача інформацію.
Фахівці з психології сприйняття вважають, що для того, щоб інформація зайшла у свідомість максимально комфортно, вона повинна бути десь на 2/3 знайомою (зрозумілою) та на 1/3 новою.
Що робити, коли ідея не приходить?
Грати у гру «Що було б якби…»
… Сірано, Крістіан і Роксана жили в наш чаc і були відповідно пухкенькою розумницею, недалекою красунею і капітаном шкільної футбольної команди. (Сієрра Берджесс – невдаха, 2018)
… Тітанік був космічним лайнером? (Пасажири, 2016)
… Люк Скайвокер дівчиною, а Дарт Вейдер її матір’ю?
… Бетмен і Джокер помінялися тілами?
Тому оптимальне рішення для створення сильних ідеї…
ЗНАЙОМА НОВИЗНА
Знайома новизна — це незвичайне поєднання звичних речей.
Береться СТАРЕ (ідеї, сюжети, архетипи особистості) і збираються в НОВУ цікаву комбінацію.
НАПРИКЛАД
Універсальна (зрозуміла) історія в аутентичному (оригинальному) средовищі - пошуки себе у суспільстві, де призначення кожного визначається при народженні на державному рівні; любов у світі, де вона є злочином.
"1984" Джорджа Орвелла. Універсальна тема боротьби за свободу (старе) в унікальному світі тотального контролю та стеження (нове).
"Голодні ігри" Сюзанни Коллінз. Класичний сюжет змагання на виживання (старе) у світі, де це телешоу стало формою державного контролю (нове).
Або навпаки оригінальна історія в буденному звичному середовищі.
"Амелі" (2001) Буденне середовище (парижські кафе, сусіди, магазини) стає сценою для незвичайного сюжету про доброту, нестримну фантазію та пошук себе.
"Шоу Трумана" (1998) Звичне середовище – містечко, друзі, робота – стає декорацією для унікальної історії про боротьбу за свободу волі та контроль героя, який дізнається, що все його життя є реаліті-шоу, що транслюється для мільйонів глядачів без його відома.
Знайома новизна — це погляд на проблему під іншим кутом.
Розкажіть історію, змінивше час, місце дії, стать, вік, соціальний статус головноих героїв, поміняйте місцями протагоніста і антагоніста.
НАПРИКЛАД
Уявіть класичну історію про боротьбу героя проти монстра, але подивіться на це очима монстра. Що, якщо він не є злом, а просто намагається вижити?
"Віктор Франкенштейн" (переосмислення "Франкенштейна" Мері Шеллі). Історія розказана з точки зору творця і його мотивів, що демонструють, як наука може переступити межі етики.
“Малефісента" (диснеївська адаптація). Класична казка про Сплячу Красуню показана з точки зору "лиходійки", яка виявляється більш людяною, ніж герої.
Знайома новизна — це виявлення нового аспекту проблеми.
Що станеться, якщо ви подивитеся на знайому тему через призму технологій, нової соціальної динаміки або етики?
НАПРИКЛАД
Борьба за права — але не людей, а штучного інтелекту чи андроїдів.
"Людина-біжить" (Blade Runner) Філіпа К. Діка. Класична тема рабства і свободи в контексті андроїдів, які прагнуть права на життя.
"Детройт: Стань Людиною" (гра). Проблема соціальної нерівності та революції розкрита через андроїдів, які набувають свідомості та борються за права в суспільстві людей.
Завдяки знайомій новизні відома ідея може стати новою і свіжою, якщо змінити її контекст, перспективу або додати несподіваний аспект.
В кіновиробництві ідеальну ідею називають більш прагматично…
КОМЕРЦІЙНА ІДЕЯ
Вона повинна бути:
Зрозумілою – про цей аспект минулого я вже писав вище.
Оригінальною – ніхто не хоче звинувачень у плагіаті. Тому багато з Голівудських продюсерів наполягають на аспекті майбутнього і замовляють «Дайте мені таке саме, тільки інше!»
Цінною – нести цінність зрозумілу і актуальну людям по всьому світу (Життя, Щастя, Любов, Справедливість…) Це аспект теперішнього.
Памятайте, що у вітчизняному юридичному просторі ідея не є об'єктом авторського права. Тільки її конкретне втілення. Тому…
ЛАЙФХАК: Втілюйте ідею якнайшвидше і якнайпростіше!
Обов’язково реалізуйте свою ідею у максимально простий спосіб. Це може бути, наприклад, літературний твір (повість, стаття, ессе і т.п.). Реєструйте права на нього через державну агенцію чи просто відсилайте самому собі листом на замовлення, який треба зберігати запечатаним. Авторські права виникають у момент створення твору, тож, якщо справа дійде до суду, достатньо буде довести, що ви реалізували цю ідею раніше, за конкурента.
Коли ваша ідея буде захищена, гадаю, єдине, що вам знадобиться у повсякденному житті у зв’язку з її використанням, це вигадати гарну відповідь на запитання накшталт «Яка ідея вашого твору?», «Яка тема вашого твору?», «Про що ваш твір, якщо в двох словах?».
Раніше такі запитання викликали у мене певні труднощі… Один дуже відомий автор, наприклад, відповів на це питання так: "Якби я хотів сказати словами все те, що я мав на увазі висловити романом, то я мав би написати роман, той самий, який я вже написав."
Але не кожен зважиться на таку зухвалу відповідь головному редактору видавництва чи продюсеру фільму. Ви, звичайно можете відповісти на вищезгадані питання щось на кшталт «Моя історія про любов» або «…про життя і смерть», та це буде надто абстрактно і неінформативно.
СКЕПТИК: Так ви можете чітко сформулювати ідею вашого твору чи ні?
Авжеж! І тут на допомогу і приходить…
КЕРУЮЧА ІДЕЯ
Керуюча ідея - це порядок і причини зміни життєвої ситуації, що відбувається між початком і кінцем історії.
Все може починатися з ідеї, яка визначить тему. Або ж тема може бути задана спочатку як креативний запит. У взаємодії теми та ідеї народжується керуюча ідея.
Вона складається з ЦІННОСТІ та СЕКРЕТ.
Ці два поняття є невід’ємними складовими керуючої ідеї, а отже і самої історії. В кожній історії повинна бути цінність і причина - обґрунтування того, чому ця цінність перемагає.
Цінність це те, що на кону, що герой втратить, якщо не вирішить Центральної проблеми?
Секрет – це умова досягнення Цінності. Той самий секретний інгрідієнт, що має бути в кожному шедеврі. Не важливо літературний він, архітектурний чи кулінарний. Це те, що читач, так само як і глядач, підсвідомо чекає від будь-якої історії.
Секрет – це підказка, як допомагає отримати Цінність.
У споконвічній суперечці чи повинно мистецтво нести якусь цінність, чи воно є цінним саме по собі, я визначився давно. Повинно!
Чому ми любимо слухати історії? Тому, що вони дозволяють нам збільшити й урізноманітнити наш життєвий досвід. Природа заклала в нас цікавість для виживання. Ми слухаємо з позиції Дитини, що прагне розширити кордони власного світу. Ми слухаємо з позиції Учня, який мріє покращити свої навички.
Тут знов доречно згадати багатошаровість, точніше навіть тришаровість.
Дитина | Дорослий | Родитель |
Учень | Діяч | Вчитель |
Митець | Продюсер | Критик |
Слухач | Діяч | Оповідач |
Чому ми любимо розповідати історії? Тому що це допомагає нам впевнитися у своїй спроможності здолати життєві труднощі через переосмислення власного досвіду чи досвіду інших людей. Ми розповідаємо з позиції Родителя, що прагне розказати Дитині про закони життя, встановити кордони. Ми розповідаємо з позиції Вчителя, що хоче розказати Учню, як саме треба робити.
З цього зрозуміло, що позиції Дитини і Родителя, Учня і Вчителя, Слухача і Оповідача мають протилежну направленість. Вони знаходяться на різних кінцях комунікаційного мосту і можуть конструктивно контактувати лише якщо такі позиції влаштовують обох. Якщо когось з них така позиція не влаштовує, починається конфлікт. Як його вирішувати? Зустрівшись на «середені мосту» - в позиції Дорослого. Тепер, сподіваюся, вам більш зрозумілий конфлікт батьків і дітей у підлітковому віці. Підліток вже вважає себе Дорослим, а Родитель ще вважає його Дитиною. І обом треба вчитися розмовляти одне з одним з позиції Дорослого.
У крайніх проявах Дитина націлена в майбутнє і не має минулого, Родитель націлений в минуле і не має майбутнього (у якості Діяча). Їхні погляди і цілі протилежні. Так само, як у Протагоніста (головного героя історії) і Антогоніста (супротивника, який може завдати герою максимальної шкоди). Протагоніст прагне досягти Мети, Антогоніст - Антимети, Він прагне змусити головного героя ( надалі будемо писати його з великої літери Героя сплатити ціну (втратити Цінність). Ці вектори змушують колесо історії обертатися навколо осі – точки «Тут і Зараз», позиції Дорослого, Діяча.
У реальному житті ми намагаємося уникати конфліктів і знаходитися у цій позиції. Завдання життєвої мудрості/психології цьому сприяти. Завдання сценаристики/драматургії на перший погляд абсолютна протилежне – розбурхувати конфлікти, збільшувати відмінності, постійно вибивати Героя з точки «Тут і Зараз». Але якщо вдуматися, то саме в цьому й полягає цінність творчості – наданні нових інструментів і причин для покращення життя.
Інакше вийде те, що я називаю фікальною творчістю або, якщо більш науково, творчістю психологічно недорослої людини. Сучасна психологія вважає однією з ключових ознак дорослої особистості прийняття того факту, що…
ЛАЙФХАК: Ніхто нікому нічого не винен!
Це перше, що потрібно зрозуміти, якщо ви хочете стати успішним сторітеллером (сценаристом, письменником, речником) чи досягти успіху у бідь-якій іншій сфері.
Ніхто нікому нічого не винен… до тих пір доки між людьми не встановлені певні стосунки і вони не беруть на себе певні зобов’язання.
Вважати себе «пупом землі» - дитяча прерогатива, та і в цьому випадку лише до кризи 3-х років. Збагнувши це, легко усвідомити, що ніхто не зобов’язаний цікавитися нашою творчістю, захоплюватися нашим талантом чи нашими ідеями.
Оповідачі vs. Слухачі
Тому просто прийміть той факт, що ніхто на зобов’язаний не те, що викладати за вашу творчість гроші, а навіть просто витрачати на неї свій час. Тим більше, що у ділових людей час – це гроші.
Розуміння цього відразу виводить нас на дорослий рівень сприйняття - якщо я хочу аби хтось звернув увагу на результати моєї творчої діяльності, я мушу цю увагу привернути. В цьому випадку оповідач одразу займає дуже практичну позицію – Чим я можу зацікавити слухача? Чому він має витрачати свій час і гроші на те, щоб ознайомитися з моєю творчістю? На мій погляд, це відразу дає відповідь на запитання, чи повинна творчість бути корисною.
Тож, якщо для вас важливий не лише сам процес творіння, а й результат у вигляді – позитивних відгуків, гонорарів, перспектив подальшої роботи та зростання у професії, прийміть як даність те, що споживачів (глядачів, читачів, слухачів) потрібно зацікавлювати. Самого факту вашої творчої самореалізації для цього недостатньо.
Це знову повертає нас до уявлення дитини про те, що все, що вона робить, повинно викликати захват і оплески. Як це буває у ранньому дитинстві, коли немовля робить щось, чого від неї чекають батьки. Наприклад, самостійно какає.
Кожна людина проходить цей етап в той чи іншій мірі. Перше, що немовля може проізвести власними силами і подарувати батькам – какшки. Ззазвичай формування шлунку робить процес дефікації дещо ускладненим. Тож коли він нарешті увінчується успіхом, батьки дають малюкові його перші овації – позитивні емоції. Пізніше малюк відкриває, що какашки є прекрасним засобом самовираження.
Доречі саме какашки психологи вважають першим інструментом творчості. Так-так, розмазування какашек по собі, підлозі та стінах це не якась там безглуздість, а перший творчий акт. Людина вперше залишає свій слід в оточуючому середовищі. Це дивовижно! Це викликає сильні емоції в батьків. І не важливо навіть позитивні вони чи негативні. Будь-які емоції – це прояв уваги, якої дитина потребує.
При багаторазовому повторенні цей зв'язок між емоціями і дефікацією може закріпитися, але з роками діти розуміють, що для творчості можно обирати і менш суперечливі засоби, що результати творчості повинні мати якусь цінність не тільки для них самих, а й для оточуючих.
Але в деяких людей трепетне ставлення до власної фекальної творчості не минає навіть з роками. Їм здається, що все, що вони з себе «історгли», зобов’язане викликати загальний екстаз. Але в дорослому житті так буває досить рідко. І це нормально. Ображатися на те, що вашу творчість не цінують і не розуміють – дуже по-дитячому. Тому, якщо ви хочете, щоб люди зацікавилися вашою історією, дайте їм…
ЦІННІСТЬ і СЕКРЕТ
Тобо керуючу ідею!
КЕРУЮЧА ІДЕЯ = ЦІННІСТЬ + СЕКРЕТ
ЦІННІСТЬ перемагає тому, що спрацьовує СЕКРЕТ (причина, обгрунтовання).
ПРИКЛАД
Любов (Цінність) перемагає все, тому що… закохані ладні на все один заради одного (Секрет).
Є речі дорожчі за гроші, тому що… людині для щастя (Цінність) необхідно те (почуття, емоції, досвіди), що не купиш ні за які гроші (Секрет) (ГП - чи все можна купити за гроші?)
«Зоряні війни»: Щоб перемогти (Цінність), герой мати вірити в Силу і вірити в себе (Причина).
«Вперед і вгору»: Життя продовжується (Цінність) після важкої втрати, якщо вмієш відпускати і відкривати серце для нових відносин (Секрет).
Для того, щоб ідея стала історією, треба визначитися з її складом. У цьому вам допоможуть 4 питання:
4 ПИТАННЯ ДО ІДЕЇ
4 ПИТАННЯ ДО ІДЕЇ |
1. Хто головний герой? |
2. Яка його мета? Чего він хоче? |
3. Хто чи що йому заважає? |
4. Яку цінність герой отримає, якщо переможе? Або Що станеться якщо герой програє? |
Останнє питання може бути сформульоване через Антицінність - Що станеться, якщо герой зазнає поразки?
Відповіді на ці питання дадуть вам 4 складові історії.
4 СКЛАДОВІ ІСТОРІЇ
4 СКЛАДОВІ ІСТОРІЇ | |
Герой (Г) / Протагоніст | |
Мета (М) | |
Перешкода (П) / Антагоніст | |
Цінність (Ц) / Антицінність (АЦ) |
Перешкодою може бути як ситуація, так і супротивник. Цінність (Ц) часто може бути представлена Антицінністю (АЦ)
Історія = Герой (Г) + Мета (М) + Перешкода (П) + Цінність (Ц)
ПРИКЛАДИ
«АВАТАР»
Герой: Джейк Саллі, інвалід, колишный морський пехотинець.
Мета:
Особистісна (Внутрішня): знайти своє місце в світі після травми
Міжособистісна (Персональна): завоювати Нейтірі
Позаособистісна (Глобальна): об'єднається з Н’ави, щоб допомогти їм.
Перешкода: Н’аві, що не довіряють Джейку, а також полковник, який відчуває, що Джейк симпатизує н’аві.
Антицінність: Н’аві і приорду їхньої планети буде знищено, Джейку не залишиться місця в світі людей.
«Голодні ігри»:
Г: Кітнісс Евердин. М: Вижити. П: Організатори та інші учасники гри. АЦ: Кітніс загине.
«Стражи галактики»: Г: Пітер Квілл М: Врятувати планету Ксандер П: Ронан АЦ: Знищення планети і захоплення цілої галактики тираном.
«Гаррі Поттер і Філософський камінь»: Г: Гаррі. М: Завадити поверненню Волан-де-Морта. П: Пес Пушок, хитромудрі пастки, летючі ключі, оживаючі шахи, професор Квіррелл.АЦ: Волан-де-Морт поверне колишню силу.
«Корпорація монстрів»: Г: Саллі. М: Хоче повернути дівчинку Бу додому. П: Рендалл. АЦ: Бу ніколи не повернеться додому і буде страждати в полоні у лиходіїв.
«Тачки»: Г: Молнія Маккуін М: Виграти Кубок Поршня. П: Діючий чемпіон Кінг і підступний грубиян Чіко Хікс. АЦ: Молнія стане лузером.
Ці чотири складові завжди допоможуть вам відповісти на каверзне питання…
СКЕПТИК: Так про що там ваша історія? Тільки будь ласка коротенько!
Мене особисто воно довго заганяло в глухий кут. Поки я не дізнався про найпростіше на мій погляд формулювання теми.
ФОРМУЛЮВАННЯ ТЕМИ
Це історія про… Героя, що прагне досягти Мети, та стикаючись з Перешкодою, відкриває Цінність.
Прагнення, що стикається з перешкодою – суть драми.
Все починається з Героя, який рухається до своєї Мети, долає Перешкоду і знаходить Цінність.
Колесо історії закрутилося!
Герой прагне багатства, та потрапивши у жорсткий світ багатіїв, розуміє, що є речі, які за гроші не купиш.
Героїня мріє про прекрасного принца, та зустрівши кількох, розуміє, що не всі принци однаково чарівні.
Герой мріє стати найсильнішим, та отримавши суперздібності, відкриває, що на кожну силу завжди знайдеться більша.
ПРИКЛАДИ
«Інопланетянин» історія про космічного прибульця (Г), який хоче повернутися додому (М), і тікаючи від жорстоких представників влади (П), здружується з земними дітьми (Ц), які допомагають йому.
«Роккі 3» історія про те, як чемпіон світу у важкій вазі (Г) втрачає свою корону, а потім при підтримці близьких (Ц) знову здобуває її (М) у двобої з молодим чемпіоном (П).
«Індіана Джонс: У пошуках загубленого ковчега» історія про археолога (Г), що хоче знайти і вберегти потужній артіфакт (М) від нацистів (П), що планують з його поміччю знищити непокірні народи (АЦ)
«Стажер» історія про те, як самотній пенсіонер (Г) влаштовується на роботу в модну інтернет-компанію (М), стикається з віковим упередженням молодої керівниці (П), але доводить свою цінність не тільки в професійному плані (Ц).
«Шпигунка» історія про закомплексовану жінку (Герой), яка доводить собі та іншим, що здатна досягти успіху (Мета) там, де стандартно процвітають фізично досконалі та впевнені в собі (Перешкода) і відкриває при цьому, що перш за все, їй треба прийняти себе, такою, як є (Цінність).
ВСЕ НЕ ТАК, ЯК ЗДАЄТЬСЯ!
Герой прагне Мети і стикаючись з Перешкодою, відкриває те, що йому дійсно потрібно – Цінність. Разом з Героєм це відкриває і Глядач. Це дуже важливо для непердбачуваного значущого фіналу.
І тут стає зрозуміло, що ніякого конфлікту між кіно масовим і кіно елітарним не існує. Це просто кіно для різних глядачів з різними цінностями.
Масове кіно цікаво багатьом. Елітарне – деяким.
Продуктова цінність масового кіно у касових зборах, елітарного – у нагородах престижних фестів.
Ось і вся різниця!
Хочете робити елітарне кіно, вивчайте цінності, які пропонують фільми-переможці фестивалів, які вас цікавлять.
Надаєте перевагу мейнстріму - вивчайте, що є цінним для більшості людей. А це…
4 НАЙУНІВЕРСАЛЬНІШІ ІДЕЇ (ТЕМИ)
4 типи ідеї, на яких побудовано Голівуд і які спираються на базові потреби людини.
Виживання
Історії про боротьбу за життя, коли герої стикаються з небезпекою чи природними катаклізмами, пробуджують первинний страх і бажання вижити.
"Гравітація" – астронавтка бореться за життя в космосі після аварії.
Покращення життя
Герої долають труднощі, щоб досягти успіху, здійснити мрію чи знайти краще майбутнє. Ця тема пов'язана з прагненням до розвитку та змін.
"В гонитві за щастям" – чоловік долає бідність, щоб забезпечити краще життя для себе та свого сина.
Торжество почуттів
Любов, дружба чи сімейні зв’язки стають рушійною силою, що допомагає подолати виклики. Ці історії звертаються до потреби людини у зв'язку з іншими.
"Щоденник пам’яті" – любов стає сильнішою за час, хвороби та перешкоди.
Справедливість
Боротися за правду, подолати несправедливість чи покарати зло – такі сюжети відображають бажання людей жити у світі, де панує порядок.
"12 розгніваних чоловіків" – герої захищають право на справедливий суд, протистоячи стереотипам.
Ці ідеї звертаються до універсальних цінностей і емоцій, які завжди знаходять відгук у глядачів.
ЗАВДАННЯ
Тренуємо погляд під іншим кутом:
Опишіть своє перше побачення очима свого партнера (свою відповідь на іспиті - очима викладача і т. д.).
Напишіть текст (опишіть себе, ситуацію) від імені людини, яка вам неприємна.
Уявіть, що підвіконня почло говорити. Що воно розповіло? Кому?
Уважно ознайомтеся з негативним відгуком на вашу улюблену книгу.
Перекажіть улюблену історію з позіції антагоніста (супротивника, лиходія).
Поспілкуйтеся з людиною, з якою, на вашу думку, ви "говорите різними мовами".
Згадайте класичну казку і придумуйте, як їх можна було б розповісти по-іншому.
Наприклад, казку «Кіт у чоботях» можна було б розповісти з точки зору людожера, який живе собі, дотримуєтьсяся безлюдської дієти, нікого не ображає, створює робочі місця, коли з’явився кіт-відчайдух і починається рейдерський захват маєтку на користь якогось маркіза Карабаса.
Тренуємо незвичні поєднання:
Уявіть зустріч несумісних персонажів і напишіть їхній діалог.
Продавчиня нічного кіоску і королева Англії – контраст статусів і середовищ.
Джедай у світі парових двигунів, електрики та великих винаходів кінця ХІХ століття – технології проти магії.
Робот-психолог і дракон, який переживає кризу середнього віку – конфлікт раціональності й емоцій.
Привид і експерт із цифрового маркетингу – спроба створити популярний YouTube-канал із сеансами спіритизму.
Богиня Лада і сучасний вчитель фізики – спроба навчити любові через закони Ньютона.
Тренуємо виявлення нового аспекту проблеми:
Любов і вірність: Що, якщо вірність перевіряється не через зраду, а через бажання партнера реалізувати себе, навіть ціною стосунків? Фільм "Ла-Ла Ленд" досліджує, як дві людини можуть залишатися близькими, навіть якщо їхні мрії ведуть у різні сторони.
Ідентичність і соціальні ролі: Що, якщо ми бачимо розколоту ідентичність через штучний інтелект, який намагається зрозуміти, що означає бути людиною? "Ex Machina" Історія андроїда, який прагне стати автономним, розкриває етичні та філософські аспекти людської природи.
Екологія і контроль: Що, якщо боротьба за збереження природи перетворюється на диктатуру "екологічних еліт"? "Легенди про Еко" (вигаданий). У світі, де екологічні активісти захопили контроль, люди стикаються з жорсткими законами на кшталт масового обмеження народжуваності, щоб врятувати планету.
Соціальна нерівність: Що, якщо замість традиційного класового конфлікту ми покажемо, як технології створюють нову нерівність між людьми з "цифровими можливостями" і тими, хто залишився поза ними? "Чорне дзеркало" епізод "Nosedive". Соціальна ієрархія базується на рейтингах в соцмережах, які контролюють усе життя людини.
Безсмертя і відповідальність: Що, якщо безсмертна людина усвідомлює, що її існування приносить більше шкоди, ніж користі? "Містер Ніхто". Безсмертний герой, що пам'ятає всі можливі варіанти свого життя, намагається визначити, який із них був правильним.
Comments