ЧОТИРИ РІВНІ НАРАТИВНОЇ СТРУКТУРИ
ІСТОРІЯ (story)
Історія — це вся розповідь. «Як я зустрів вашу маму» — це історія. «Ми взяли в оренду машину і поїхали країною» — це історія. «Як я розлучилася» — це історія. Історії складаються з подій, а події — з різних моментів.
ПОДІЯ (event)
Події — це лише менші історії всередині великої історії.Те, що сталося в кафе, — це подія. Епізод зі спущеною шиною — це подія. Піти до крамниці чи полетіти в Париж — це подія.
Подія триває більше як дві секунди; вона не може бути рядком букенду та не може з’явитися між двома рядками- букендами. Кожна подія складається з моментів.
МОМЕНТ (moment)
Момент — це короткий проміжок часу, менший за хвилину. Здебільшого момент триває кілька секунд між рядками букендів, у ньому нічого не відбувається. Рядок букенд — це дія / жест або рядок діалогу.
Дія — це лише одна-дві секунди, вона миттєва: склянка падає, стукіт у двері. «Діалог — це діалог», — сказав він.
Момент — це призупинення часу, обрамлене дієюрядками букендів.Як фрагмент фільму, «Картинка- момент» складається із серії картинок між рядками букендів, у середині яких нічого не відбувається, лише статичний опис.
КАРТИНКА (image)
Картинка — це малюнок. Коли її опис потрапляє між двома рядками букенд-моменту, це створює напругу. Тому поєднання КАРТИНКИ ТА МОМЕНТУ стає ключовим складовим елементом розповіді (наративу).
Сім елементів «КАРТИНКИ-МОМЕНТУ»
Створення психологічного часу
Добре, ви «помасажували» ваш «Рядок трансформації», ваш голос зараз міститься в глибині, а читач відчуває контакт з вашою історією чи подією. Розпочніть момент за допомогою рядка діалогу або дії / жесту. Завершіть момент за допомогою рядка діалогу або дії / жесту.
Поміж переконливими або драматичними рядками-букендами розтягніть реальний час (кілька секунд) у психологічний час, надавши читачеві сім елементів «Картинки-моменту». Використовуйте всі сім:
1. СЕТ (set / декорації):
Визначте, де ви: у бібліотеці, на кухні, на вулиці. Додайте одну або декілька деталей про сет (декорації): вікторіанська бібліотека, сучасна кухня, київська вулиця. Сет є постійним. Ми не можемо його рухати. Стіни, вікна, килимове покриття, небо.
2. СЕТ-ДРЕСИНГ (set-dressing / оздоблення декорацій):
Рухомі предмети: меблі, килим, світильник, картини, стільці, столи, вази тощо. Якщо сет на вулиці, то це дерево, сарай, хмарочос, фонтан, автомобіль, припаркований біля бордюру. Об’єкти сету завжди більші за пропс.
3. ПРОПС (props / реквізит):
Маленькі об’єкти: скріпка для паперу, копійка на підлозі. Пропс НЕ повинен хтось використовувати. Він може бути як пов’язаним з історією, так і не мати жодного значення. Пропс — це невеликий предмет, не більший за гральну колоду карт.
4. НАСТРІЙ:
Освітлення передає читачеві відчуття настрою. Те саме роблять звуки та запахи. Яскраві вогні, тьмяне жовте світло, ранкове / обіднє сонце. Смак і дотик також створюють настрій. Це наші п’ять відчуттів.
5. ПЕРСОНАЖІ:
Хто такі ці люди та який вони мають вигляд? Опишіть фізичні особливості: обличчя, очі, ніс, підборіддя, волосся, руки, пальці, загальну форму тіла, зріст, вагу тощо.
6. КОСТЮМ:
У що люди одягнені?Ми багато чого дізнаємося про людину з того, яку саме сорочку чи взуття вона носить, і взагалі — з того, як вона одягнена. Маленькі деталі багато розповідають. Кольє або окуляри належать до костюма (якщо ці речі лежать на столі, їх уже вважають пропсом або сет-дресингом).
7. КОМЕНТАРІ:
Думки, почуття, експозиція.Що відбувається в голові персонажа в цей момент, які виникають почуття?Експозиція (або попередня історія) також є частиною коментарів, але її варто мінімізувати.Або якщо вже захопилися експозицією, нагадайте читачам, що відбувається зараз, поверніть їх у теперішній час, на зразок: «А зараз я стою тут і не знаю, що йому відповісти» або «Так, на чому я зупинився?» тощо.Після кількох речень ви розтягнули реальний час (секунди) на психологічний час (який можна тягнути вічно).Отже, замість того щоб РОЗПОВІДАТИ історію, ви ПОКАЗУЄТЕ її.
Реальний час можна розтягнути на психологічний словами, якими ви користуєтеся між рядками букендів. Що більше слів, то довше триває момент.
Comments