Наприкінці 2021 року найбільший видавець світу «Penguin Random House» підписав угоду на видання двох романів букблоґерки Кеті Ламсден (Youtube-канал «Books and Things»). Ця новина пройшла б непоміченою, якби не два нюанси: Кеті не є суперзіркою Youtube, бо у середньому її відео набирають заледве 2 тис. переглядів, а ще вона стверджує, що створила канал саме заради шансу на угоду з видавництвом.Секрет успіху Кеті Ламсден лежить на поверхні, але повторити цей шлях непросто. Youtube-канал вона створила у 2015 році і присвятила його виключно літературі Вікторіанської епохи. За ці роки Кеті спромоглася зібрати спільноту із майже 22 тис. підписників. На певному етапі на неї звернули увагу видавництва і літературні агенти, бо ж Вікторіанська епоха є невичерпним джерелом натхнення для британських письменників і стабільно популярним серед читачів жанром. Зрештою, коли справа дійшла до дебютної книги, літературним агентам рукопис надсилала не письменниця-початківець, а блоґерка, на яку багато хто з них був підписаний.
Роман «The Secrets of Hartwood Hall», натхненний творчістю сестер Бронте, зацікавив представників поважної літературної агенції «Curtis Brown», які й продали права на нього та ще одну майбутню книгу Ламсден видавництву «Penguin Random House».
Селебріті vs письменник
Стратегія Кеті Ламсден дійсно вирізняється на тлі двох класичних підходів. Зазвичай або письменник створює та наповнює Youtube-канал заради збільшення впізнаваності власного бренду та продажів уже виданих книг, або ж видавництво пропонує відомому Youtube-блоґеру розширити коло своїх інтересів і написати книгу. В обох випадках дуже рідко Youtube є основною або єдиною онлайн-платформою автора.
Коли в англомовному світі мова йде про соціальні мережі письменника, який має у своєму доробку принаймні одну видану книгу, це, як правило, соціальні мережі, що акцентують на спілкуванні з читацькою авдиторією. На перший план виходять Twitter та Facebook, де зручно поширювати дописи й активно коментувати, а Instagram та Youtube додають різноманіття спілкуванню завдяки стрімам і відео-контенту.
Якщо ж блоґер стає відомим саме завдяки популярності у соціальних мережах, а книжкову ініціативу проявляє видавництво, основним каналом комунікації блоґера куди частіше є Instagram, Youtube, а тепер і TikTok. Той-таки найбільший видавець світу «Penguin Random House» видав друком книги десятків зірок Instagram. Вочевидь, видавець робить ставку на активність підписників саме у цій соціальній мережі: інфлюенсер із мільйоном-двома підписників гарантовано забезпечить продаж десятків тисяч примірників своєї книги (а в ідеалі перестрибне відмітку 100 тисяч).
Youtube же стає місцем народження книжкових зірок куди рідше.
Можливо, ви про це не чули, але варто: «ОНЛАЙН-ПЛАТФОРМА WATTPAD: МІСЦЕ ДЛЯ ТВОРЧОГО САМОВИРАЖЕННЯ ЧИ КУЗНЯ БЕСТСЕЛЕРІВ»
Не правило, а виключення
Вважається, що першим Youtube-автором, якому вдалося досягти помітного успіху на письменницькій ниві, є Джон Ґрін. Брати Джон та Генк запустили свій канал «Vlogbrothers» у 2007 році. Відмітку в 1 млн підписників вони подолали у 2013-му (зараз 3,4 млн), зазвичай відео кожного з братів додаються по черзі, у різні дні тижня. Джон і Генк є класичними блоґерами, важко сказати, що їхній канал присвячено якісь конкретній тематиці. На певному етапі брати отримали грант від Google на створення освітнього Youtube-каналу «Crash Course». Ось цей тематичний канал мав надзвичайний успіх — 13 млн підписників і 1,7 млрд переглядів відео.
При цьому, Джон видав свій перший янґедалт роман ще у 2005 році (у тому-таки видавництві «Penguin Random House»), але шаленого комерційного успіху він не мав, хоча й здобув кілька літературних нагород. Джонові знадобилося іще чотири спроби, аби у 2012 році таки видати справжній бестселер — янґедалт роман «The Fault in Our Stars», який вважається ключовим бестселером Youtube-блоґера: за перший рік у вільному продажі книга перетнула відмітку 1 млн проданих примірників та була перекладена на 11 мов; є дві успішні кіноадаптації роману.
Джон Ґрін продовжує активно писати та видавати книги, пробує себе в акторській майстерності та продюсуванні, разом із братом створює нові діджитал-проєкти, веде кілька подкастів. Його брат Генк теж спробував себе у якості письменника: вже будучи популярним блоґером, на хвилі успіху книг Джона, у 2017-2018 роках Генк видав два романи у жанрі наукової фантастики, але бестселерами вони не стали.
Класичний Youtube-успіх
Однією з перших блоґерок з Youtube, чия книга стала бестселером і змусила видавничий світ звернути увагу на цю платформу, є британка Зоуї Саґґ, відома під ніком Zoella. Вона починала у 2007-2009 роках і працювала у тематиці моди, дизайну інтер’єрів та лайфстайлу. Більшість відео стосувалися повсякденного житті блоґерки та порад.
У 2014 році, коли основний Youtube-канал Зоуї вже налічував кілька мільйонів підписників, вона запустила власну лінію косметики і видала першу книгу. У Британії, звісно ж, у видавництві «Penguin Random House», а у США — в імпринті іншого видавничого гіганта «Simon&Schuster». Романтична драма «Girl Online» стала янґедалт бестселером на обох найбільших англомовних ринках і навіть певний час утримувала британський титул книги із найшвидшими темпами продажів. Не завадили ні звинувачення у залученні ґоустрайтерки, яка нібито виконала усю письменницьку роботу, ані скептичні відгуки критиків та оглядачів.
Згодом вийшло два сиквели до цього роману та ще кілька книг, як у співавторстві, так і написаних самою Зоуї. Про залучення ґоустрайтерів більше особливо не сперечалися, бо ж виявилося, що на продажах книг це ніяк не відображається. Нині основний Youtube-канал Zoella налічує 11 млн підписників (і понад 1,1 млрд переглядів відео), інші канали та соціальні мережі Зоуї акумулюють ще близько 5 млн підписників. Вона — успішна бізнесвумен із багатомільйонними рекламними контрактами, співавторка кількох додатків для фільтрів в Instagram. А книги як були, так і залишилися всього-на-всього невеликим проєктом, частиною публічного іміджу Зоуї та її бізнес імперії.
Гуртом і батька легше бити
Свій внесок у популярність видання книг серед Youtube-авторів додав дует Деніела Говелла та Філа Лестера. Кожен із них мав власний гумористичний Youtube-канал із кількома мільйонами підписників («Danisnotonfire» та «AmazingPhil»), з 2013 року друзі разом вели ефіри на BBC Radio, а у 2015-му видали першу спільну книгу «The Amazing Book Is Not on Fire».
По суті, це була гумористична автобіографія про те, як це бути відомим блоґером та контент-мейкером. Однак видавець Дена та Філа (не повірите, знову «Penguin Random House») розглядав цю книгу як повноцінний янґедалт, бо ж купувати її мали підлітки й молоді люди, які бачили перспективу у блоґерстві, були прихильниками творчості двох друзів і хотіли створювати власний відеоконтент. Розрахунок виявився вірним: і ця книга, й наступна стали абсолютними бестселерами в англомовному книжковому світі, очоливши різноманітні рейтинги та чарти.
З тих пір хлопці довго не видавали нічого нового, але минулого року Ден Говелл написав книгу про психічне здоров’я «You Will Get Through This Night». Завдяки фірмовому гумору та стилю автора її добре сприйняли і критики, й читачі, однак успіху спільних з Філом книг вона не досягла.
Українські реалії
Звісно, ці приклади книг-бестселерів не поодинокі і не унікальні. Та й видавець «Penguin Random House» у них спільний. Цікаві вони, у першу чергу, тим, що їхні автори стояли біля витоків самої ідеї Youtube-письменництва. По-друге, кожен із цих блоґерів йшов до письменницького успіху власним шляхом: Джон Ґрін отримав першу літературну нагороду ще до того, як на платформі Youtube з’явилося перше відео; Зоуї Саґґ розглядала письменництво як частину успішної комунікації з своїми підписниками, які згодом стали покупцями товарів її бренду; для Дена і Філа написання книги було органічним кар’єрним кроком та новим способом самовираження. А по-третє, інтерес видавців до книг цих авторів багато в чому був зумовлений саме популярністю їхнього контенту на платформі Youtube.
Свого часу не одне українське видавництво взяло на озброєння концепцію видання книг відомих блоґерів та інфлюенсерів. Так побачили світ десятки книг медиків, активістів, мандрівників та інших. Їх об’єднують передовсім дві речі: доволі струнка спеціалізація каналів, яка вибудовується або навколо професійних інтересів автора, або ж навколо його персонального іміджу; а також прагматичний і виправданий розрахунок на те, що першочергово книгою зацікавляться саме підписники каналів.
Саме тому варто звернути увагу на рецепт успіху Кеті Ламсден, із якого ми почали цю розмову. Ним є створення Youtube-контенту в ніші, дотичній і до амбіцій Кеті як письменниці, і до її бажання ділитися власним читацьким досвідом та вести книжковий блоґ. Такий підхід заробив їй репутацію експертки з літератури Вікторіанської епохи і згуртував навколо Youtube-каналу невелику, проте активну спільноту підписників, які є потенційними читачами її майбутніх книг. Але пам’ятаймо, що подальший успіх і Кеті, й тих, хто обере схожий шлях, залежить від їхньої письменницької майстерності, працьовитості та, власне, від кінцевого книжкового продукту.
コメント