top of page

ЯК СПІВПРАЦЮВАТИ З ВИДАВНИЦТВОМ

Фото автора: Скорикова НаталіСкорикова Наталі

МК Наталі Скорикової


books

ЗМІСТ:

  1. Самвидав vs Видавництво.

  2. Коли шукати видавництво?

  3. Як шукати видавництво?

  4. Як підготувати рукопис?

  5. Як підготувати потрібний пакет документів?

  6. Етика спілкування видавець—автор.

  7. Особливості договорів і на що звернути увагу.

  8. Роялті.

  9. Поширені помилки, яких треба уникати.


1. Самвидав vs Видавництво

ВІДМІННОСТІ

САМВИДАВ

ВИДАВНИЦТВО

1. Літературні конкурси

Ні

Так

2. Престижність і репутація

Залежить від наявності авдиторії в автора

Так

3. Передавання прав

Ні

Так

4. Контроль за процесом

Так

Ні

5. Фінальні рішення

Так

Ні

6. Маркетинг

Весь на авторі

Розділений навпіл

7. Просування

На авторі

Розділене навпіл

8. Продаж

Весь на авторі

Розділений навпіл

9. Наявність у книгарнях

Ні

Так

10. Витрати

На авторі

На видавництві

11. Прибуток

Весь автора

Розділений

12. Ризики

Усі на авторі

Усі на видавництві

Виснивки

Самвидав потрібно обирати, якщо:

1)  у вас є велика авдиторія читачів;

2)  ви працюєте на розвиток власного бренду;

3)  вам не цікава класична кар’єра письменника;

4)  у вас немає літературних амбіцій, бо вас цікавить прибуток від книжки;

5)  у вас є гроші та час на друк і просування книжки.


Видавництво потрібно обирати, якщо:

1)  у вас немає авдиторії, ви ноунейм;

2)  ви хочете бути учасником літпроцесу України;

3)  ви хочете здобувати літпремії;

4)  у вас немає власних коштів на створення та просування книжки;

5)  вас цікавить репутація та престижність професії письменника.



  1. Коли шукати видавництво?

notes

Тоді, коли:

1) у вас готовий відредагований і вичитаний рукопис;

2) ви отримали й опрацювали відгуки

бетаридерів;

3) ви впевнені, що хочете та готові витрачати час на просування й роботу над вашою книжкою.



3. Як шукати видавництво?

1)  зрозумійте жанр вашої книжки;

2)  знайте, на які тайтли вона схожа;

3)  знайдіть у книгарні, хто видає схожі на вашу книжки;

4)  складіть список видавництві ознайомтеся з їхніми сайтами;

5)  з’ясуйте умови подавання рукопису в обраних видавництвах;

6)  під час подавання рукопису СТРОГО дотримуйтеся вимог, що зазначило видавництво;

7)  до підписання контракту ви можете подавати свій рукопис у стільки видавництв, у скільки вам хочеться.


  1. Як підготувати рукопис?

Виконуйте умови видавництва, якщо їх зазначено. Якщо таких умов немає, тоді:

  1. відформатуйте текст; це має бути Times New Roman, 12 пт; усюди мають бути однакові відступи;

  2. використовуйте інтервал тексту 1,5;

  3. перевірте текст на хибодруки й інші помилки; не потрібно надсилати рукопис редактору; скористайтеся безкоштовними онлайн-сервісами, як-от languagetool і mova;

  4. обов’язково зробіть клікабельний зміст;

  5. зробіть титульний аркуш, у якому зазначте: назву твору, ваше ім’я або псевдонім, контактні дані (телефон, електронну пошту та месенджери).


copybook

Рукопис — це обличчя та характеристика автора.

Якщо ваш рукопис неохайний, з купою банальних помилок, як-от хибодруки, різні шрифти, відступи тощо, то це свідчить про вашу непрофесійність і негативно впливає на ваш імідж.


А ще це банальна неповага як до своєї праці, так і до праці редактора видавництва, який буде розглядати ваш рукопис.


  1. Як підготувати потрібний пакет документів?


Виконуйте умови видавництва, якщо їх зазначено. Якщо таких умов немає, тоді підготуйте:

  • ваше bio;

  • синопсис;

  • супровідний лист;

  • тему листа; 

  • два розділи з рукопису;

  • відгуки (опціонально); 

  • цікаві факти (опціонально).


open book

Ваше bio — коротка довідка про вас як про автора, у якій зазначено факти та дані, пов’язані з вашою письменницькою діяльністю.


Наприклад:

  • публікації;

  • літпроєкти, у яких ви брали участь;

  • літературні нагороди та номінації;

  • коли почали писати;

  • професія / досвід, пов’язаний з твором (чому ви носій унікальної інформації / досвіду);

  • письменницькі курси, на яких проходили навчання;

  • контактна інформація.

Обсяг bio — одна сторінка.

Синопсис — стислий переказ усіх ОСНОВНИХ подій твору, зокрема кульмінація та фінал.

Тут обов’язково дати:

  • повноцінне уявлення про героїв;

  • як починається історія;

  • що відбувається протягом історії;

  • чим закінчується історія. 


Забудьте про «не хочу давати спойлери». У синопсисі ви ЗОБОВ’ЯЗАНІ дати всі спойлери. 

Розмір синопсиса: одна сторінка, максимум дві, якщо історія велика.

Супровідний лист — ваше звернення до видавця в тілі листа.

Супровідний лист повинен містити таке:

  • хто ви; 

  • що написали (назва, кількість слів, жанр);

  • логлайн історії;

  • схожі тайтли;

  • вашу ЦА та кількість підписників у соцмережах;

  • чому ваша книжка матиме КОМЕРЦІЙНИЙ успіх. 

Лист має бути стислим і конкретним.


Орієнтуйтеся на одну сторінку А4 (12 пт) або 500 слів.

Тема листа має бути зрозумілою. Зазвичай видавництва вказують, яку саме тему листа ви повинні зазначити під час подавання рукопису. Але якщо такої інформації немає, тоді вкажіть: 

рукопис + ПІ / псевдонім + назва твору +

кількість слів / жанр.


Два розділи рукопису: перший та із середини. Обираєте ви.

Перший розділ обов’язковий, інший обираєте такий, щоб інтригував або викликав сильну емоцію, причому байдуже, яку саме.


Можна відправляти і три, і п’ять розділів, але не більше. Весь рукопис надсилайте винятково тоді, якщо такою є вимога видавництва.


Відгуки (опціонально) — бажано, щоб були короткими (як цитати, за принципом blurb).


Пам’ятайте, що ніхто не буде читати полотна рецензії на ваш твір, а тим паче якщо написала її невідома видавцю ваша подружка. Мета відгуків — показати, що ось якісь люди прочитали вашу книжку та їм сподобалося.


Дивіться на зазначені фрази відгуків як такі, що можна помістити на обкладинку або на перші сторінки книжки, як у британських і американських виданнях.


Цікаві факти (опціонально) — знову коротко, тезисно, щоб було зручно читати й око вихоплювало стислу фразу.


Мета — зацікавити видавця, показати, що про вашу книжку чи про вас є що розповісти та використати під час просування. Продавайте себе та свій твір сміливо й упевнено, але не нав’язливо та хамовито.


Детально про те, як писати синопсис і логлайн, — читайте на сторінках METHOD WRITING CLUB у соцмережах і в бібліотеці клубу.

  1. Етика спілкування видавець — автор 

Спілкування з видавцем — частина процесу становлення вас як письменника та вашої репутації як професіонала.

books

Основи спілкування з видавцем:

  • будьте чемними й уважними;

  • не соромтеся, якщо чогось не знаєте — краще запитати, ніж вдавати, що все зрозуміли;

  • поважайте час і кордони (як свої, так і видавця);

  • уточніть зручний спосіб комунікації та в який час можна писати повідомлення;

  • дотримуйтеся умов співпраці та виконуйте обіцянки.



Спілкування з видавцем показує, якою буде ваша подальша співпраця. Уже на перших етапах перемовин звертайте увагу на поведінку та лексику видавництва (його представників).


Якщо до вас ставляться зверхньо, неповажно, запитайте себе, чи хочете ви мати справу з такими людьми.


Якщо помітили неповажне ставлення з боку видавця, проговоріть це та з’ясуйте, чи це є нормою для нього.  Якщо видавець не просить вибачення або у вас протилежне уявлення про те, якою має бути комунікація, тоді знову питання, чи варто розпочинати таку співпрацю.


  1. Особливості договорів і на що звернути увагу

Зазвичай в Україні підписують Ліцензійний договір на виключне використання об’єкта авторського права (виключна ліцензія).


Варто звернути увагу на:

  • термін дії договору (зазвичай щонайменше п’ять років);

  • перелік прав ліцензіата (видавництва);

  • роботу з обкладинкою: чи берете ви участь під час її створення;

  • те, у який строк видавництво зобов’язується видати вашу книжку;

  • умови вашої участі в маркетингових кампаніях;

  • те, як саме звітує видавництво та як виплачують роялті;

  • те, як відбувається передавання твору третім особам.  


Під час підписання договору важливо, щоб усі пункти й умови були вам зрозумілими.


Якщо ви з чимось не погоджуєтеся, скажіть про це. 

Зазвичай передавати право на свій твір страшно та неприємно. Це нормально.

Запитуйте та ведіть перемовини, але не будьте істериком/-чкою, принаймні не показуйте цього.


Пам’ятайте: видавець бере на себе всі ризики та витрати, пов’язані з виданням вашої книжки. Тому якщо ви невідомий автор і у вас немає сотні тисяч підписників у соцмережах, ви не в тій позиції, щоб диктувати умови гри.


Запитайте себе, на які компроміси ви готові йти, а на які ні, а також будьте готові відпустити у світ «дитинку», яку ви створили. 


  1. Роялті

Роялті залежать від того, популярний ви автор / особистість чи ні.


Якщо ви зірка або маєте сотні тисяч підписників, ви можете домовлятися про спеціальні умови.


Якщо ви звичайний молодий письменник з дебютним твором, видавець надає вам умови співпраці, які зазвичай не потребують обговорень. Ви або погоджуєтеся, або ні. 


Роялті молодих письменників сягає 3–5 %. Якщо ви пишете нонфікшн на замовлення, вам можуть видати аванс. Усі видавництва працюють по-різному. На сьогодні в Україні немає єдиної моделі. 


Коли вам здається, що видавець «рубить бабло», а вам нічого не виплачує, згадайте таке:

  • у середньому видавництво починає отримувати прибуток, коли продаж сягає 1000 книжок на місяць; 

  • конкретно з накладу видавництво отримує прибуток, якщо тираж сягає від 3000 шт. за один друк;

  • сьогодні видати одну книжку накладом 1000 примірників коштує 10 000 доларів;

  • дистрибуція та маркетинг забирають від 40 % до 60 % від РРЦ книжки.


У середньому український письменник-початківець продає близько 500 книжок на рік. І це якщо він дуже активний автор і вкладаєтеся у власний піар та просування книжки.


  1. Поширені помилки, яких треба уникати

books

1) шукати видавця, коли ваш рукопис ще не готовий. Сфокусуйтеся на рукописі, а не на завданнях навколо нього;

2) шукати видавництва на великих книжкових ярмарках. Є ризик, що це вас демотивує, налякає, виснажить; 

3) надсилати свій рукопис усім підряд: який сенс піддавати себе тортурам ігнорування чи отримання відмов, якщо ви банально надіслали рукопис не туди або якщо видавництво не розглядає рукописів?;

4) думати, що написали унікальний твір, який ні на що не схожий. Так не буває. І якщо ви говорите, що аналогів твору немає, значить ви мало читаєте або не знаєте своєї ніші, що свідчить про непрофесіоналізм;

5) думати, що від видавництва залежить, будете ви популярним та успішним автором чи навпаки. Це залежить від вас;

6) не брати участі в просуванні та продажі власної книжки;

7) соромитися зустрічатися з читачами та продавати свою книжку;

8) видати книжку та зникнути із соцмереж;

9) припинити писати; 

10) сподіватися заробити грубі гроші на першій книжці.


Видати книжку досить просто. Складно її продати та зробити популярною. Тому концентруйте свої зусилля саме на розвитку власного бренду та популярності вашої книжки.


Файл презентації:






Бажаю успішної співпраці з видавництвом! 

Наталі Скорикова


5 переглядів0 коментарів

Пов'язані пости

Commenti


bottom of page