top of page

Креативність: поняття, складові креативності, тематичні практичні вправи

Фото автора: Марʼяна БожкоМарʼяна Божко

Креативність – загальна здатність особистості до творчості; виявляється в різних сферах. Являє собою одну із найважливіших складових творчого потенціалу і спонукає людину породжувати нові, незвичайні ідеї в умовах, які не обов’язково цього вимагають, відхилятися від традиційних схем мислення, створювати оригінальні продукти, оригінально розв’язувати задачі, вирішувати проблеми тощо. 


Креативними продуктами можуть бути (А.Маслоу): наукові відкриття, літературні, художні, музичні та інші мистецькі твори, нові редакції та переосмислення мистецьких творів, а також нестандартні вчинки, гумор, дотепи, страви, соціальні реформи, закони, міжособистісне спілкування, виховання тощо. 


Складові креативності:

  • швидкість (кількість ідей за одиницю часу);

  • схильність до дивергентного мислення (дивергентне мислення – тип мислення, спрямований на генерацію множинних ідей, рішень, способів розв’язання проблеми тощо. Характеризується креативністю, гнучкістю, відкритістю до нового, здатністю відходити від стандартних мисленнєвих шаблонів); 

  • оригінальність; 

  • сприйнятливість (чутливість до незвичайних деталей, готовність гнучко та швидко перемикатись між ідеями);

  • метафоричність (асоціативність, символізм мислення; готовність працювати у фантастичному, неможливому контексті)



Практична техніка «Місто некреативних людей»


Мета: через протилежність розібрати поняття креативності. 
Інструменти: блокнот, ручка. 

Завдання: напишіть розповідь про місто, де зібралися та мешкають найНЕкреативніші люди світу. Як виглядає це місто, де воно знаходиться і які люди там живуть. Хто вони. Як виглядають. Чим займаються. Як живуть. Де працюють та чи працюють взагалі. Які стосунки мають. Що їдять. У що одягаються. Про що розмовляють. Що роблять у вільний час тощо. Дозвольте своїй уяві намалювати та описати таке місто і людей, які у ньому оселились. 


Запитання для самоаналізу: 

  • що для вас «креативність»? 

  • чому ви змалювали «некреативність» саме так? 

  • про що для вас цей текст? 

  • як ви себе почували під час роботи над текстом? Як почуваєте себе після завершення роботи?

  • чи хочеться змінити цей текст? Якщо так, то що і чому? 

  • що найперше вам хочеться зробити після завершення цього завдання? 



Практична техніка «Що, якби»


Мета: самодослідження, розвиток креативності.
Інструменти: блокнот, ручка. 

Завдання: напишіть короткі історії у відповідь на кожне із запропонованих запитань. Не думайте логічно. Дозвольте своїй уяві рухати ваші історії. 


Запитання: 

  1. Що, якби я був/-ла деревом?

  2. Що, якби я був/-ла їжею?

  3. Що, якби я був/-ла пляжем?

  4. Що, якби я був/-ла зброєю? 


Запитання для самоаналізу: 

  • про що для вас кожна із цих історій?

  • чому саме такі образи/сюжет/символи ви використали, на вашу думку?

  • як ви почували себе під час роботи над кожною окремою історією?

  • що було новим та неочікуваним? 

  • які інсайти є у кожній із цих історій?

  • які ресурси є у кожній із цих історій?

  • як ці історії відображають вашу креативність? 

  • що хочеться зробити відразу після виконання цієї техніки? м

4 перегляди0 коментарів

Пов'язані пости

Внутрішні опори особистості: визначення та побудова, важливість у контексті письменництва, практичні вправи для самостійного виконання

Внутрішні опори допомагають людині:   - залишатися стабільною у стресових ситуаціях;   - уникати залежності від зовнішніх обставин чи схва

Comments


bottom of page