Креативність – загальна здатність особистості до творчості; виявляється в різних сферах. Являє собою одну із найважливіших складових творчого потенціалу і спонукає людину породжувати нові, незвичайні ідеї в умовах, які не обов’язково цього вимагають, відхилятися від традиційних схем мислення, створювати оригінальні продукти, оригінально розв’язувати задачі, вирішувати проблеми тощо.
Креативними продуктами можуть бути (А.Маслоу): наукові відкриття, літературні, художні, музичні та інші мистецькі твори, нові редакції та переосмислення мистецьких творів, а також нестандартні вчинки, гумор, дотепи, страви, соціальні реформи, закони, міжособистісне спілкування, виховання тощо.
Складові креативності:
швидкість (кількість ідей за одиницю часу);
схильність до дивергентного мислення (дивергентне мислення – тип мислення, спрямований на генерацію множинних ідей, рішень, способів розв’язання проблеми тощо. Характеризується креативністю, гнучкістю, відкритістю до нового, здатністю відходити від стандартних мисленнєвих шаблонів);
оригінальність;
сприйнятливість (чутливість до незвичайних деталей, готовність гнучко та швидко перемикатись між ідеями);
метафоричність (асоціативність, символізм мислення; готовність працювати у фантастичному, неможливому контексті)
Практична техніка «Місто некреативних людей»
Мета: через протилежність розібрати поняття креативності.
Інструменти: блокнот, ручка.
Завдання: напишіть розповідь про місто, де зібралися та мешкають найНЕкреативніші люди світу. Як виглядає це місто, де воно знаходиться і які люди там живуть. Хто вони. Як виглядають. Чим займаються. Як живуть. Де працюють та чи працюють взагалі. Які стосунки мають. Що їдять. У що одягаються. Про що розмовляють. Що роблять у вільний час тощо. Дозвольте своїй уяві намалювати та описати таке місто і людей, які у ньому оселились.
Запитання для самоаналізу:
що для вас «креативність»?
чому ви змалювали «некреативність» саме так?
про що для вас цей текст?
як ви себе почували під час роботи над текстом? Як почуваєте себе після завершення роботи?
чи хочеться змінити цей текст? Якщо так, то що і чому?
що найперше вам хочеться зробити після завершення цього завдання?
Практична техніка «Що, якби»
Мета: самодослідження, розвиток креативності.
Інструменти: блокнот, ручка.
Завдання: напишіть короткі історії у відповідь на кожне із запропонованих запитань. Не думайте логічно. Дозвольте своїй уяві рухати ваші історії.
Запитання:
Що, якби я був/-ла деревом?
Що, якби я був/-ла їжею?
Що, якби я був/-ла пляжем?
Що, якби я був/-ла зброєю?
Запитання для самоаналізу:
про що для вас кожна із цих історій?
чому саме такі образи/сюжет/символи ви використали, на вашу думку?
як ви почували себе під час роботи над кожною окремою історією?
що було новим та неочікуваним?
які інсайти є у кожній із цих історій?
які ресурси є у кожній із цих історій?
як ці історії відображають вашу креативність?
що хочеться зробити відразу після виконання цієї техніки? м
Comments