top of page

Гачки уваги в тексті

Фото автора: Соня ЮрченкоСоня Юрченко

Гачки уваги в тексті


Про них говорять маркетологи, сценаристи та спічрайтери. Їх використовують у рекламі, побудові особистого бренду, у серіалах і промо до продукту. А ще їх вивчають психологи та піарники, щоб зробити ще ефективнішими. Звісно, ідеться про гачки уваги. 


Гачком уваги в цих випадках може бути будь-що: своєчасно поставлене запитання, приголомшливий факт, звук або яскравий візуальний символ. Головне — зачепити увагу читача або ж глядача й змусити читати / дивитися далі.


Розповідаємо, як адаптувати цей інструмент для художнього тексту.


1. Потужний перший рядок


Перший рядок — ідеальне місце для гачка уваги. Ним можна зацікавити, занурити в атмосферу твору, вивести на сильні емоції. Не робіть перше речення занадто довгим. Нехай воно буде лаконічнішим, але концентрованим за напругою. Починайте з теперішнього часу й простого синтаксису. Давайте інформацію, після якої хочеться спитати: а далі що?



book

«Ми стоїмо за дев’ять кілометрів від передової» — перший рядок «На Західному фронті без змін» Ремарка — і як він занурює!









2. Твердий факт


Знаємо-знаємо, обіцяли про художню прозу, а говоримо про факти. Але насправді неочікувані факти вражають у будь-якому тексті. Їх запам’ятовують, вони викликають довіру та допомагають зрозуміти, наскільки типова або нетипова ситуація склалася в житті ваших героїв. Порівняйте: «Це був травень. Зранку дощило» і «Це був травень. Зранку дощило. Дощ у Дахабі буває тричі на рік». А ще вони працюють на правдоподібність вашого світу. Тому навіть якщо ви працюєте з фентезі чи фантастикою — не нехтуйте фактами.


3. Порушення рутини


Цей гачок уваги обожнюють маркетологи ще з телереклами 2000-х: «Ви й досі виварюєте? Тоді ми йдемо до вас». Художній текст потребує тоншої роботи. Ви маєте показати, як було завжди, і що цього разу все інакше. Показати це так, щоб у читача виникло запитання: «А чому так? Що змінилося?». Це й буде гачок уваги. «На моєму балконі завжди багато квітів, які я вирощую з травня до жовтня в довгих ящиках із землею. Але не сьогодні. Сьогодні на балконі порожньо». 


4. Закономірність


Такі гачки уваги часто використовують у горорах і трилерах. Їхня суть у тому, щоб читач виявив певну закономірність: коли в місті бачать фургон із морозивом — на ранок щезає якась дівчина. І от варто вам тільки згадати про фургон із морозивом — читачеві здаватиметься, що він здогадався, що буде далі, і він ковтатиме сторінку за сторінкою, щоб подивитися, чи так усе насправді. Якщо хочете підсилити горор-ефект, беріть звичайні побутові дії, такі, що можуть трапитися й у реальному житті читача. Перервався зв’язок під час розмови, монета на асфальті, жінка в зеленому, чорний пес (ой, здається, це десь було) :)


5. Поведінка


Гачком уваги може бути поведінка персонажів. У світовій літературі є багато характерів, які інтригують і мають шлейф таємничості. Як цього досягти? Такі герої зазвичай ніби чогось не договорюють, а інші персонажі про них пліткують. Автори багато уваги приділяють їхнім портретам. Їм притаманне особливе соціальне становище. Вони розумні та харизматичні настільки, що часто ми ніколи не зустрічали подібних особистостей у реальному житті й хочемо знайомитися з ними в тексті.


6. Наскрізна сюжетна лінія


Прийом, який допомагає сценаристам прописувати серію за серією та сезон за сезоном. Як це працює? Кожен епізод серіалу має цілком завершений сюжет (наприклад, розслідування злочину) і другорядну, на перший погляд, лінію стосунків між колегами, що наприкінці серії то в одній автівці їдуть, то в барі раптово зустрічаються — і так, з божою поміччю, наприкінці сезону, може, і до поцілунків дійде. А потім ми готові ковтати розслідування за розслідуванням, аби тільки дізнатися, чи будуть герої разом.


7. Спойлер

Розповідати про фінал у першому ж розділі або навіть починати з фіналу — прийом не з простих, але увагу захоплює миттєво. Уявіть собі, що про ідеальну знайому пару вам скажуть: через рік вони розійдуться. Як? Чому? А він що? А вона що? Ви готові слухати далі, бо «як» чіпляє значно сильніше за «що». Ми хочемо цілісної картини, ми хочемо подробиць і ми хочемо, щоб нам дали попідглядати. Ось і все. Досвідчені автори завжди цим користуються.


Більше матеріалів про письменництво в бібліотеці клубу! Покращуйте свої тексти вже зараз. Три пакети навчання: «Теорія», «Практика» та VIP.


Долучайтеся, прокачуйте свою письменницьку майстерність, отримуйте підтримку наших викладачів і спільноти в METHOD WRITING CLUB!






 
 
 

Comments


bottom of page