Творчість – це психічний процес створення людиною нових матеріальних і духовних продуктів, під час якого потрібно виходити за межі існуючих знань, уявлень, способів дії.
Успішність творчості забезпечують:
творче (продуктивне) мислення – створення суб’єктивно нових інтелектуальних продуктів в процесі розв’язання розумових задач;
творча уява – процесу побудови нових психічних образів шляхом переробки набутого досвіду;
інтуїція – процес розв’язання розумових задач, коли людина впевнена у правильності отриманої відповіді, але не може пояснити, як, де і чому її отримала;
натхнення – стан найвищого піднесення творчих сил;
осяяння/інсайт – раптове прояснення свідомості, яке дозволяє вирішити розумову чи творчу задачу.
Що рухає творчий процес:
інстинкти – вроджені форми поведінки, які забезпечують пристосування організму до поточних умов життя;
потяги – інстинктивні бажання, які змушують діяти в напрямку їх задоволення;
архетипи – «первісні» образи колективного несвідомого;
емоції та почуття.
В момент, коли у творчості з’являється мета, творчість перетворюється на творчу діяльність, спрямовану на розв’язання творчих задач.
Творча діяльність передбачає наявність:
креативності (загальної здібності до творчості);
мотивації самоактуалізації (намагання особистості максимально розкрити та розширити власні можливості);
знань;
навичок.
Людина, яка постійно виявляє бажання самостійно відшукувати нову інформацію, висувати нові ідеї, освоювати нові сфери діяльності, створювати щось нове – творча особистість (креатив). Ця людина прагне до творчості навіть тоді, коли якась поточна ситуація цього взагалі не вимагає.
Мотивація творчості
А. Маслоу вважає, що вирішальну роль у виникненні та перебігу творчого процесу відіграють мотивація, цінності та певні особистісні риси (активність, незалежність, емпатичність тощо). Крім того, він говорить, що креативність уроджено притаманна всім, але може бути втрачена під впливом середовища та суспільства. З цього також виходить, що за бажанням креативність в собі можна відкрити і розвивати.
Що стосується мотивації, то у творчості головною мотивацією є внутрішня. Зовнішня мотивація на другому місці.
Д. Богоявленська пише: головний бар’єр до справжньої творчості – деформація мотиваційної структури особистості, коли орієнтація на успіх як «абсолютну цінність» призводить до обідніння творчої діяльності. І навпаки, ставлення до творчості як до самостійної цінності, винятково значущої для особистості, забезпечує високий рівень творчості.
Такі речі як мотивація досягнень, змагальна мотивація, мотивація соціального схвалення тощо блокують самоактуалізацію особистості, ускладнюють її творчі прояви. АЛЕ ці види мотивації точно можуть бути корисними та дієвими на початку творчого шляху.
(за матеріалами навчального посібника «Психологія творчості» для педагогічних ВНЗ)
Comments