Творчість – це процес створення, відкриття чогось нового, раніше невідомого для людини. Виходячи з цього поняття про творчість В. Моляко виділяє наступні види творчості:
наукова (діяльність у сфері математики, фізики, хімії);
технічна (винахідництво, конструювання, архітектура, художнє конструювання приладів і раціоналізація процесів, пов’язаних із технікою);
літературна;
музична;
художня;
ігрова (спрямована на участь людини у грі, яка потребує відгадок, розв’язання задач, нововведень, знаходження результату; від дитячих ігор до акторської гри);
навчальна (всі види навчальної діяльності, коли отримуються нові знання, розв’язуються задачі, знаходяться рішення; дитячі садки, школи, університети, навчальні курси тощо)
управлінська (керування колективом у процесі виконання корисної роботи; має на меті творення);
військова (керування колективом у процесі виконання корисної роботи; має на меті знищення);
побутова, домашня (розподілення бюджету, планування та організація, приготування їжі, виховання дітей тощо);
ситуативна, життєва (розв’язання задач, які виникають поза місцем роботи чи домом; наприклад, планування складного маршруту у новому місті);
комунікативна (розв’язання міжособистісних комунікативних задач).
У реальному житті особистість завжди поєднує різні види творчості в залежності від типу задач, які потрібно розв’язати. Як такі «чисті» види творчості присутні виключно в класифікації.
Рівні творчості класифікуються за принципом новизни результату (М. Смульсон):
перший (найвищий) – процес творчості, який призводить до результату, принципово нового для всього людства;
другий – процес творчості, який призводить до результату, принципово нового для досить великої кількості людей (країна);
третій – процес творчості, який призводить до результату, принципово нового для обмеженого кола людей (фабрика, компанія, галузь виробництва);
четвертий (найнижчий) – процес творчості, який призводить до результату, принципово нового для конкретної людини.
Для когось творчим процесом буде розв’язання кросворду на сторінці журналу, а для когось – доведення гіпотези, котру ще ніхто не зміг довести. І це абсолютно нормально.
Якщо ви займаєтеся будь-який видом творчості на будь-якому рівні і вам це подобається – ви вже робите все правильно.
(за матеріалами навчального посібника «Психологія творчості» для педагогічних ВНЗ)
Comments